Do klasickej kinodistribúcie sa nový film Steve Jobs dostane až v októbri (v Českej republike v novembri), pred niekoľkými dňami si ale odbil svoju premiéru na filmovom festivale v Telluride. Práve tu ho videli novinári, od ktorých pochádzajú prvé recenzie.

Hoci je režisérom Danny Boyle, ktorý v minulosti režíroval filmy ako Trainspotting a Slnečný svit, v spojitosti s filmom Steve Jobs sa hovorilo častejšie o Aaronovi Sorkinovi, ktorý napísal scenáre napr. The Social Network a Moneyball. Jedným z dôvodov pre to je pravdepodobne predloha, ktorou je „oficiálna“ biografia Waltera Isaacsona, a tiež netypické rozdelenie filmu na tri časti spojené s predstavením troch významných produktov: Macintosha, počítača NeXT a iMacu.

Tiež prvé recenzie spomínajú scenár, vedľa hereckého výkonu Michaela Fassbendera v úlohe Jobsa, ako dominantnú zložku filmu – prirovnávajú ho k divadelným hrám a vyjadrujú sa o ňom veľmi pozitívne.

Todd McCarthy z The Hollywood Reporter skôr popisuje, než hodnotí, spôsob, akým sú osudy jednotlivých postáv prepletené a ako všetky slúžia ako katalyzátory konfliktov udávajúcich sa v zákulisí pred Jobsovými prezentáciami. Napriek tomu je z jeho slov zrejmé, že sledovať dynamiku vzťahov a spôsob, akým vyjavujú rôzne aspekty Stevovej osobnosti, pre neho bolo prinajmenšom zaujímavé.

[do action=“citácia“]Fassbenderov výkon má veľký oscarový potenciál.[/do]

Boyleov štýl potom približuje vetou: „Boylov sofistikovaný, ale pragmatický, vizuálny prístup vyvolávajúci pocit viery aktivít stojí niekde medzi týmto (extrémne kontinuálny štýl Birdmana, pozn. red.) a konvenčnejším cinema-verite (dokumentárny štýl, pozn. red.). …“ Nakoniec sa, s najväčším vzrušením, zmieňuje o hercoch a vyzdvihuje nielen Michaela Fassbendera, ktorý ako Jobs síce nevyzerá, ale svojim herectvom skvele zachytáva jeho osobnosť, ale aj zvyšok obsadenia. „Herci sú všetci skvostní,“ konštatuje.

Tiež Kristopher Tapley z odroda konštatuje, že Steve Jobs je skôr charakterovou štúdiou než typickým biografickým filmom ukazujúcim dôležité body v živote hlavnej postavy. Sústredí sa predovšetkým na dialógy a pomerne hektický strih, ktorý nielen dynamizuje dianie na plátne, ale aj z filmu robí akýsi súbor vinieť, ktoré dohromady tvoria obraz Jobsovej povahy a prostredia, v ktorom sa pohyboval. O Fassbenderovom výkone potom bez zaváhania vyhlasuje, že má veľký oscarový potenciál.

Dôležitosť Sorkinovho scenára zdôraznil aj magazín Konečný termín, film opísal ako „akčný film riadený takmer výhradne slovami, vskutku výnimočná záležitosť v dnešnej vizuálne riadenej kinematografii“. Rozsiahlejší názor redaktora tu ale prezentovaný nebol s tým, že režisér Danny Boyle film na festivale uviedol ako „rozpracovaný“. Namiesto toho autor daného článku, Pete Hammond, informoval o svojich stretnutiach s ľuďmi spojenými s filmom, ktorý na festivale stretol.

Z nich je pre nás najzaujímavejší asi Steve Wozniak, ktorý bol z filmu nadšený. Zatiaľ čo k snímke PRÁCA s Ashtonom Kutcherom bol veľmi kritickýalebo Stevovi Jobsovi povedal, že je „úplne autentický“. „Videl som hrubý strih a mal som pocit, akoby som naozaj sledoval Steva Jobsa a ostatných, nie hercov je hrajúci,“ vyhlásil spoluzakladateľ Applu.

Menej nadšený názor vyjadril Benjamin Lee z The Guardian, ktorý síce uznal remeselné kvality filmu a Fassbenderov sebavedomý herecký výkon, v rovnakej vete však dodal, že aj napriek realistickému a nesentimentálnemu zobrazeniu Steva Jobsa sa jedná skôr o film pre fanúšikov, ktorý súčasných odporcov jeho hlavnej postavy nepresvedčí.

Zdroj: The Hollywood Reporter, odroda, Konečný termín, The Guardian
.