V poslednej dobe mieria do Českej republiky veľké streamovacie služby. Prišlo k nám Rdio, Google Music, chystá sa k nám Spotify a už nejaký čas tu máme Deezer. Navyše raz sa k nám dostane určite aj iTunes Radio. Všetky tieto služby majú masívnu databázu interpretov a samozrejme si za počúvanie nechajú mesačne platiť. Do tejto konkurencie prichádza česká služba Youradio, Ktorá je na rozdiel od konkurencie úplne zadarmo.

Aplikácia je sama o sebe veľmi jednoduchá. Vyberiete si žáner alebo náladu (kombinácia interpretov a žánrov), aplikácia si vytvorí vlastný playlist, načíta ho z medzipamäte a začne prehrávať. Je nutné zo začiatku poznamenať, že nejde o „on demand“ službu, preto napríklad nie je možné vyberať jednotlivé albumy alebo iba určitých interpretov. Je to skrátka podobný model ako pri iTunes Radio, kde na základe vybraných „nálad“ aplikácia pomocou vlastného algoritmu vyberie čo možno najvhodnejší playlist.

Každá hudobná streamovacia služba stojí a padá na svojej databáze. Youradio si nesiaha do žiadnej cudzej, má vlastnú, licencovanú u OSA a Intergramu. Keďže sa jedná o českú službu, nájdete tu množstvo tuzemských interpretov, ktorých by ste inde hľadali márne. Na druhú stranu mierne pokrivkáva vo výbere zahraničných umelcov. Síce som bol schopný nájsť známych interpretov ako Muse, Korn, Led Zeppelin alebo Dream Theater, iní, zďaleka nie neznámi, tu úplne chýbali (Porcupine Tree, Neal Morse, …). Záleží tak na vašich hudobných preferenciách, či vám bude Youradio dobre slúžiť.

Vybraný playlist, ktorý pre vás bohužiaľ nie je viditeľný, sa automaticky začne načítavať do medzipamäte. V aplikácii si je možné nastaviť, koľko minút si chcete rezervovať dopredu, aby ste nemuseli hudbu treba streamovať cez mobilné dáta, ak vyrazíte mimo dosahu svojej Wi-Fi. Maximálna hodnota sú dve hodiny. Odporúčam si potom zapnúť ukladanie hudby iba na Wi-Fi, aby ste nevedomky nevyčerpali svoj FUP limit. Playlisty zatiaľ bohužiaľ nejde z aplikácie ukladať, to je možné iba na webe www.youradio.cz, s ktorým je služba spätá, len je potrebné vytvoriť účet, do ktorého sa vytvorené „nálady“ uložia.

Je trochu škoda, že streamovaná hudba nemá vyššiu bitrate, Youradio používa kodek AAC s 96 kbps, čo bežnému poslucháčovi asi stačí, náročnejší poslucháč však začuje dôsledky väčšej kompresie audia. Služba nie je zatiaľ úplne dokonalá, občas sa do nálady alebo žánru primieša úplne nesúvisiaca skladba a niektoré žánre v ponuke chýbajú, napríklad môj obľúbený progresívny rock.

Samotný prehrávač je veľmi jednoduchý, vie iba hudbu pozastaviť alebo preskočiť na ďalšiu skladu, prevíjanie alebo možnosť sa vrátiť na predchádzajúcu pieseň tu nie je, čo ale súvisí so zvoleným typom služby, ktorou je rádio stream. Oceňujem ale štýlové zobrazenie uplynulého času skladby v kruhovom tlačidle. Skladby môžete aj hodnotiť palcom hore a dole, čím prispôsobíte algoritmus, podľa ktorého služba skladby vyberá.

Prevedenie užívateľského rozhrania je celkovo veľmi vydarené, v duchu iOS 7, aplikácia má však osobitý vzhľad a predstavuje všetko dobré z nového dizajnérskeho jazyka – jednoduché ikony a prostredie, ktoré dá vyniknúť obsahu, v tomto prípade obalu albumu, ktorý čiastočne prekrýva animácie ekvalizéra. Tá je síce pre každú skladbu rovnaká, ale vyzerá veľmi efektne a efektívne rieši zobrazenie názvu interpreta, skladby a albumu.

Youradio má proti svojej konkurencii Rdio, Deezer alebo Google Music chudobnejšiu databázu, na druhú stranu je tu dobrý výber českých interpretov a neplatíte tu žiadne mesačné poplatky, naopak aplikácia je úplne zadarmo. Pokiaľ sa budete so svojim vkusom držať mainstreamu a uspokojíte sa s nižším bitrate, Youradio je skvelou službou pre vás – av nádhernom modernom kabátiku.

.