V dnešnej dobe nás hudba obklopuje takmer na každom kroku. Či už relaxujete, pracujete, prechádzate sa alebo si idete zašportovať, pravdepodobne máte aspoň pri jednej z týchto činností nasadené slúchadlá na ušiach av nich vám hrajú vaše obľúbené skladby alebo podcasty. Práve na verejnom priestranstve, a to ako pri behu, tak aj pri obyčajnej chôdzi, však nie je práve dvakrát bezpečné používať slúchadlá, ktoré vás kompletne odrežú od vášho okolia. Z tohto dôvodu prišli na trh slúchadlá s technológiou Bone Conduction. Meniče sú opreté o lícne kosti, cez ne sa prenáša zvuk až k vašim ušiam, tie sú potom odkryté a vďaka tomu perfektne počujete svoje okolie. A práve jedno také slúchadlá sa nám do redakcie dostali. Ak vás zaujíma, ako sa Philips so svojimi kostnými slúchadlami popasoval, smelo pokračujte v čítaní nasledujúcich riadkov.

Základná špecifikácia

Ako vždy si najskôr posvietime na dôležitý aspekt pri vyberaní, technické špecifikácie. Vzhľadom k tomu, že spoločnosť Philips nastavila cenovku relatívne vysoko, konkrétne sa vyšplhala na 3890 Kč, za tieto peniaze už nejakú tú kvalitu očakávate. A osobne by som povedal, že na papieri produktu nemožno prakticky nič vytknúť. Slúchadlá ponúknu najnovšie Bluetooth 5.2, o stabilné spojenie s iPhonmi aj inými novšími telefónmi sa teda nemusíte strachovať. Frekvenčný rozsah od 160 Hz do 16 kHz by asi nenadchol vášnivých poslucháčov, uvedomte si však, že na túto skupinu ani kostné slúchadlá od Philipsu, ani od iných značiek, naozaj necieli. Čo sa potom týka Bluetooth profilov, dočkáte sa A2DP, AVRCP aj HFP. Niekoho by síce možno mohol sklamať iba zastaraný kodek SBC, v priebehu recenzie vám však vysvetlím, prečo by bolo z môjho pohľadu úplne zbytočné používať akýkoľvek kvalitnejší.

Športovcom zaiste vykúzli úsmev na tvári odolnosť proti vode a potu IP67, čo znamená, že slúchadlá znesú ako ľahký tréning, tak napríklad náročný bežecký maratón alebo napríklad ľahký dážď. Pokiaľ ich batériu navyše plne nabijete, deväťhodinová výdrž vás nenechá v štichu ani pri tých najnáročnejších športových výkonoch alebo dlhých túrach. Súčasťou slúchadiel je samozrejme aj mikrofón, ten zaistí krištáľovo čisté hovory aj vtedy, keď máte produkt nasadený na ušiach. S hmotnosťou 35 gramov potom takmer nespoznáte, že máte slúchadlá nasadené. Produkt sa potom nabíja USB-C káblom, čo síce tak úplne nepoteší vlastníkov iPhonov, inak sa ale jedná o univerzálny konektor, ktorý neurazí ani zarytého jabĺčkara.

Na balení aj konštrukcii si Philips dal naozaj záležať

Akonáhle vám produkt dorazí a vy ho rozbalíte, nájdete tu okrem samotných slúchadiel aj USB-C/USB-A kábel, manuál a transportné puzdro. Práve možnosť slúchadla uschovať sa mi javí ako vysoko praktická, predsa len napríklad pri cestovaní by vám neurobil radosť fakt, že by sa vám v batohu medzi vecami produkt poškodil.

Spracovanie je veľmi kvalitné

Čo sa potom týka konštrukcie, je jasne poznať, že vám výrobca poskytuje dostatok komfortu aj pri prudších nárazoch. Titán, ktorý Philips na výrobu slúchadiel použil, pôsobí pevným dojmom, a hoci som sa k produktu správal pomerne opatrne, myslím, že nebude poznačený ani tvrdším zaobchádzaním. Kladne tiež hodnotím pohodlnosť nosenia. Tú zaisťuje jednak nízka hmotnosť, vďaka ktorej, ako som už spomínal, slúchadlá na hlave prakticky neucítite, ale aj most, ktorý slúchadlá prepája. Pri nosení sa totiž opiera o zadnú časť krku, pri prudších pohyboch vám teda nebude nijako prekážať. Ani balenie, ani konštrukciu teda nemám prakticky nič vytknúť.

Philips TAA6606

Párovanie aj ovládanie funguje presne tak, ako ste zvyknutí

Vo chvíli, keď slúchadlá zapnete, budete počuť v nich zvukovú signalizáciu a hlas, ktorý vás o zapnutí informuje. Po dlhšom stlačení zapínacieho tlačidla sa produkt prepne do párovacieho režimu, čo sa dozviete po vypočutí hlasovej odozvy. Ako prvotné spárovanie s telefónom a tabletom, tak aj opätovné pripojenie bolo vždy bleskurýchle. To je síce skvelá správa, na druhú stranu pri slúchadlách za cenu atakujúcej hranicu 4 000 Kč by ste nemali očakávať nič iné.

Pre príjemný zážitok z používania je tiež nevyhnutné intuitívne ovládanie, a to produkt viac-menej spĺňa. Priamo na slúchadlách môžete prehrávať a pozastavovať hudbu, prepínať skladby, meniť hlasitosť prehrávaného obsahu či prijímať a pokladať telefónne hovory. Pri samotných tlačidlách som však spočiatku mal nemalý problém s ich nahmataním. Po pár dňoch som si na ich umiestnenie zvykol, minimálne v prvých chvíľach vás to ale rozhodne nepoteší.

A čo ten zvuk?

Pokiaľ predo mnou vyslovíte pojem slúchadlá, zakaždým vám poviem, že je hlavné to, ako hrajú. Všetko ostatné je potom podradné. Lenže pri produkte tohto typu to tak úplne neplatí. Vzhľadom k tomu, že sa slúchadlá pri nosení opierajú o lícnu kosť, a hudbu prenášajú k vašim ušiam za pomoci vibrácií, nech sa bude výrobca snažiť akokoľvek, asi nikdy nedosiahne takú kvalitu ako pri špuntových či dokonca náhlavných slúchadlách. A práve tento fakt je pri hodnotení hudby treba brať do úvahy.

Ak by som sa zameral iba na podanie zvuku, spokojný by som tak úplne byť nemohol. Hudba sa do vašich uší prenáša ploche. Basy sú síce pomerne výrazné, znie ale tak trošku inak a nie úplne prirodzene. Stredné polohy sa v určitých pasážach skladieb jednoducho strácajú a vyššie tóny niekomu môžu pripadať priškrtené, o detailoch, ktoré tu prakticky nebudete počuť, ani nehovorím.

Philips TAA6606

Výhoda kostných slúchadiel Philips, a všeobecne akéhokoľvek takého produktu však netkvie v presnosti zvukového podania, ale v tom, že vnímate hudbu skôr ako kulisu, a zároveň perfektne počujete vaše okolie. Osobne si na rušnej ulici slúchadlá prakticky nikdy nenasadzujem. Keďže som nevidiaci, orientujem sa iba sluchom, a napríklad pri prechádzaní prechodov by som sa pri prehrávaní hudby z iných slúchadiel nedokázal koncentrovať na prechádzajúce autá. Pretože však produkt od Philipsu vôbec nezakrýva uši, hudbu som mohol počúvať bez toho, aby ma rušila pri chôdzi. V tej chvíli som sa do hudby naozaj ponoriť nechcel, dokonca ma ani netrápila absencia lepšieho kodeku. Naopak som bol rád, že sa môžem sústrediť na moje okolie a zároveň si v rámci možností užívať moje obľúbené skladby. Primárne sú tak tieto slúchadlá určené pre športovcov, ktorí sa nechcú „uzavrieť“, čím by mohli ohroziť nielen seba, ale aj ostatných.

Kladne tiež hodnotím takmer nulové zarušenie, ani v tých najzarušenejších uliciach Brna či Prahy sa mi nestalo, že by zvuk vypadával. Pokiaľ ste zvyknutí so slúchadlami telefonovať, opäť sa nemusíte báť žiadnych komplikácií – ani ja, ani protistrana nemala problém so zrozumiteľnosťou. Ak by som mal stručne zhodnotiť použiteľnosť v praxi, produkt spĺňa presne to, čo od kostných slúchadiel očakávate.

Rád by som sa ale pozastavil pri jednom fakte, ktorý pravdepodobne majitelia kostných slúchadiel už poznajú. Ak počúvate energickejšie skladby, či už zo žánru pop music, rapu alebo rocku, pôžitok z muziky mať budete. To sa ale nedá tak úplne povedať pri pokojnejšom jazzu alebo akejkoľvek vážnej hudby. Tichšie skladby a nahrávky v rušnom prostredí prakticky nebudete počuť, v pokojnom prostredí si kostné slúchadlá ako tie posluchové nevyberie ani nenáročný užívateľ. Ak teda o produkte uvažujete, rozmyslite si, akú hudbu radi počúvate, pri menej intenzívnych skladbách totiž nemusíte byť úplne spokojní. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o slúchadlá určené primárne na športovanie, tak samozrejme najskôr jazz či podobné žánre počúvať nebudete.

Philips TAA6606

Plní svoj účel, cieľová skupina je však neveľká

Vo chvíli, keď kostné slúchadlá používate pravidelne, a radi by ste siahli po novom modeli, môžem produkt od Philipsu takmer bez výhrad odporučiť. Slušná konštrukcia, dostatočná výdrž batérie, rýchle párovanie, spoľahlivé ovládanie aj relatívne dobrý zvuk sú presne tie dôvody, ktoré dokážu presvedčiť aj nerozhodných kupcov. Ak ale po kostných slúchadlách pokukujete, a tak nejako neviete, či sú určené pre vás, odpoveď nie je jednoduchá.

V prípade, že často športujete, pohybujete sa v rušnom meste či potrebujete vnímať svoje okolie a pri tom si užívať tóny vašej obľúbenej hudby, nie je treba sa rozmýšľať, investované peniaze sa oplatia. Pokiaľ ale radi počúvate hudbu v pokoji a chcete si vychutnávať skladby plnými dúškami, dobrú službu vám slúchadlá jednoducho a jednoducho neurobia. Tým ale rozhodne nechcem produkt odsúdiť na zavrhnutie. Myslím, že cieľová skupina kostných slúchadiel je jasne daná, a tej nemám najmenší problém práve zariadenie od Philipsu odporučiť. Cena . síce nie je najnižšia, za svoje peniaze ale dostanete viac, než by ste od takého produktu čakali.

Slúchadlá Philips TA6606 kúpite tu

.