Podmienkou pre to, aby bola hra na iOS úspešná, rozhodne nie je to, že musí byť výborne graficky spracovaná a ponúkať čo možno najrealistickejší zážitok. Uspieť môže aj nevinne vyzerajúca hračka, ktorá má grafiku ako zo 70. rokov minulého storočia, zato však vsádza na hrateľnosť. To je bezpochyby prípad Pocket Planes, ktoré sú navyše sakramentsky návyková.

Pre uvedenie do deja uvediem, že Pocket Planes má na svedomí štúdio NimbleBit, ktoré stojí za podobnou hračkou Tiny Tower. A kto ju hral, ​​vie, ako dokáže zabaviť. Rovnaké je to aj s Pocket Planes, kde sa prevtelíte do role riadiaceho muža letovej prevádzky a vlastníka aeroliniek. Ako som už ale povedal v úvode, rozhodne nečakajte žiadne grafické a moderné hody, to v Pocket Planes nenájdete. Tu ide predovšetkým o logické a strategické myslenie, ktoré vás môže doviesť k úspechu, ale aj k záhube, respektíve krachu vašej leteckej spoločnosti.

Po celú dobu hry, ktorá nemá vymedzený žiadny cieľ, a tak ju možno hrať donekonečna, bude vašou úlohou nakupovať lietadlá a letiská, vylepšovať ich av neposlednom rade medzi viac ako 250 mestami z celého sveta prevážať pasažierov a tovarov všetkého druhu. Pochopiteľne, že spočiatku budete mať obmedzené prostriedky, a tak si hneď nezaletíte napríklad cez oceán, ale budete musieť začať krúžiť napríklad okolo miest strednej Európy, ako sú Berlín, Mníchov, Praha alebo Brusel, a až postupom času expandovať do ďalších kútov zemegule.

[do action=“citácia“]Pocket Planes buď omrzí hneď na začiatku, alebo chytia a už nepustia.[/do]

V úvode si môžete vybrať, kde svoje impérium odštartujete – spravidla sa vyberá medzi jednotlivými svetadielmi, a tak je na vás, či začnete v pre vás známe oblasti, alebo napríklad preskúmate exotickú Afriku. Mapa sveta v Pocket Planes je reálna a aj údaje jednotlivých miest napospol súhlasia. Pri každom meste je dôležitá jeho populácia, pretože čím viac obyvateľov daná lokalita má, tým viac ľudí a tovar v nej bude k dispozícii. Zároveň však platí priama úmera medzi počtom obyvateľov a cenou letiska; čím viac ľudí, tým viac peňazí budete musieť za akvizíciu letiska zaplatiť.

Tým sa dostávame k finančnému systému Pocket Planes. V hre existujú dva typy platidiel – klasické mince (coins) a tzv. bux. Mince získavate za prevážanie ľudí a tovar, ktorý potom utrácate za nákup nových letísk či ich vylepšovanie. Zadarmo nie sú ani jednotlivé lety, pri ktorých musíte platiť za palivo, ale pokiaľ budete pri plánovaní uvažovať, zriedkakedy sa dostanete do červených čísel, teda že daný let nebude profitovať.

Buxy, čiže platidlo označené zelenou bankovkou, sa získavajú ťažšie ako mince. Buxy potrebujete na nákup nových lietadiel a ich vylepšovanie. Variantov, ako ich získať, je viac, ale obvykle sa z tohto platidla stáva nedostatkový tovar. Čas od času na letiskách natrafíte na zásielku/pasažéra, za ktorého dostanete miesto mincí práve buxy. V praxi to síce znamená, že na lete väčšinou (pokiaľ na palube nie sú ďalší cestujúci) nezarobíte, pretože budete musieť za samotný let zaplatiť a nič sa vám nevráti, ale za to dostanete minimálne jeden bux, ktorý sa vždy hodí. Väčšiu nálož buxov potom dostanete, ak postúpite do ďalšieho levelu, a keď máte šťastie, je možné si ich chytiť aj pri sledovaní letu lietadla. To napokon platí aj o minciach, ktoré ale už tak vzácne vzduchom nelietajú.

Základný princíp je teda jednoduchý. Na letisku, kde pristálo lietadlo, si roztvorte ponuku cestujúcich a tovar, ktorý treba prepraviť, a podľa destinácie a odmeny (a tiež kapacity lietadla) si vyberiete, koho na palubu vezmete. Potom len na mape naplánujete dráhu letu a čakáte, kým stroj dorazí do cieľa. Sledovať ho môžete buď na mape, alebo priamo vo vzduchu, ale nie je tu nutnosťou. Pokojne stačí len naplánovať niekoľko letov, odísť z aplikácie a pokračovať v riadení letovej prevádzky, až sa k zariadeniu opäť vrátite. Pocket Planes vás prípadne vie cez push notifikácie upozorniť, kedy vám aké lietadlo pristálo. V hre však nie ste tlačení žiadnymi časovými limitmi alebo niečím podobným, a tak sa nič nestane, keď necháte lietadlá nejaký čas bez dohľadu.

Jedinou motiváciou v hre je postup na vyššiu úroveň a preskúmavanie nových destinácií otváraním tamojších letísk. Postup na ďalší level si vždy vyslúžite ziskom určitého počtu skúseností, ktoré pribúdajú konštantne počas hry, pokiaľ ju aktívne hráte, teda lietate, nakupujete a staviate.

Vedľa letísk nájdete v Pocket Planes aj rozmanité typy lietadiel. Na začiatku budete mať k dispozícii len malé lietadielka, ktoré uvezú len dvoch pasažierov/dve krabice, budú mať malú letovú rýchlosť a nízky dolet, ale postupom času budete získavať väčšie a väčšie lietadlá, ktoré budú vo všetkých ohľadoch lepšie. Okrem toho je možné celú letku vylepšovať, avšak to sa s ohľadom na cenu (niekoľko bux) minimálne spočiatku príliš neoplatí. Nové lietadlá je možné získať dvojakým spôsobom – buď za získané bux nakúpite úplne nový stroj, alebo si ho zostavíte z troch časti (motora, trupu a ovládania). Jednotlivé časti lietadiel sa nakupujú na trhu (Market), kde sa pravidelne mení ponuka. Keď získate všetky tri časti od jedného druhu, môžete lietadlo vyslať „do boja“ (opäť za príplatok). Keď si ale všetko prepočítate, je také zostavenie lietadla výhodnejšie ako ho kupovať už hotové.

Lietadiel môžete mať koľko chcete, avšak za každý ďalší slot pre nové lietadlo sa musí platiť. Preto je niekedy výhodné napríklad len nové lietadlo vymeniť za staršie a menej výkonné, ktoré je možné poslať do hangáru. Tam bude buď čakať, kým ho opäť povoláte do služby, alebo ho rozoberiete a predáte na časti. Taktiku si zvolíte sami. Rozhodovať o osude jednotlivých lietadiel môžete aj podľa toho, ako vám vynášajú, čo zistíte v menu pod tlačidlom Logs. Tu si zoradíte vaše lietadlá buď podľa času stráveného vo vzduchu, alebo podľa zárobku za hodinu a práve tieto štatistiky vám môžu napovedať, akého lietadla sa zbaviť.

Ešte podrobnejšie štatistiky ponúkajú Pocket Planes pod tlačidlom Stats, kde dostanete kompletný prehľad o vašich aerolinkách – graf zachytávajúci krivku so zárobkom, urazenými míľami a rokmi, zarobené peniaze, počet prevezených pasažierov alebo najzárobkovejšie lietadlo a najrušnejšie letisko. Okrem iného tu môžete tiež sledovať, koľko skúseností vám ešte chýba na postup na ďalšiu úroveň.

Každý by mal povinne minimálne raz zavítať do Airpédie, encyklopédie všetkých dostupných strojov. Zaujímavou funkciou je pripojenie sa do tzv. Flight crew (letovej skupiny), kde na základe prebiehajúcich udalostí po celom svete môžete spoločne s hráčmi z celého sveta (stačí mať zadané rovnaké meno skupiny) vozíte určitý typ tovaru do vybraného mesta a na konci tí najlepší získavajú časti lietadiel a tiež niekoľko buxov.

A nielen táto kooperácia medzi hráčmi pridáva Pocket Planes na hrateľnosti. Tiež prítomnosť Game Center spolu s rozmanitými štatistikami pridáva na zábave, keď sa môžete merať so svojimi priateľmi. Porovnávať môžete svoje nalietané míle, počet letov alebo najdlhšiu či najzárobkovejšiu cestu. K dispozícii je aj 36 achievmentov, ktoré hráča ženú dopredu.

Osobne som toho názoru, že Pocket Planes buď omrzí počas prvých minút, alebo chytia a už nepustia. Nechám na vašom posúdení, či je výhodou, že Pocket Planes vie synchronizovať medzi jednotlivými zariadeniami, a tak pokiaľ hráte na iPade a zapnete hru na iPhone, pokračujete v rozohranej hre. To znamená, že vás lietadlá nikdy neopustia. Veľkým plusom Pocket Planes je aj cena - zadarmo.

Ja si hru zamiloval a som zvedavý, kedy ma pustí. Keďže ale zatiaľ lietam prevažne na území Európy, určite mi rola šéfa aeroliniek ešte nejaký čas vydrží.

.