Na iPhonoch a iPadoch väčšina z nás hrala desiatky hier. V App Store ich sú potom desiatky tisíc, od ťahových stratégií cez strieľačky až po závodné tituly. Napriek tomu sa však stále nájdu vývojári, ktorí dokážu preraziť s niečím úplne nevšedným, čo vám nedovolí zavrieť ústa. Štúdium ustwo sa to podarilo s logickou hrou Monument Valley.

Ťažko sa Monument Valley popisuje, jedná sa totiž o skutočné umelecké dielo medzi iOS hrami, ktoré vybočuje svojim nápadom a spracovaním. V App Store pri tejto hre stojí: „V Monument Valley budete manipulovať nemožnou architektúrou a vykonáte tichú princeznú úžasne krásnym svetom.“ Kľúčovým spojením je tu predovšetkým ona nemožná architektúra.

V každej úrovni, ktorých je v hre celkom desať, na vás čaká malá hlavná hrdinka Ida a zakaždým iný hrad, obvykle výstredných tvarov, a základným princípom hry je, že vždy je niekoľko jeho častí určitým spôsobom ovládateľných. V niektorej úrovni môžete otáčať schodisko, v inej celým hradom, niekedy len posúvať múry. Vždy tak ale musíte robiť, aby ste princeznú v bielom doviedli do cieľových dverí. Háčik je v tom, že architektúra v Monument Valley je dokonalou optickou ilúziou. Aby ste teda prešli z jednej strany na druhú, musíte točiť hradom tak dlho, kým sa dve cesty nespoja, hoci by to bolo v reálnom svete nemožné.

Vedľa rôznych hejblátok a posuvníkov je občas nutné tiež stúpnuť na spúšťače, ktoré stretnete po ceste. Počas nej narazíte aj na vrany, ktoré tu síce vystupujú ako nepriatelia, ale pokiaľ na nich narazíte, nekončíte. V Monument Valley nemôžete umrieť, nemôžete nikam spadnúť, môžete len uspieť. To však nie je vždy také jednoduché – práve tie vrany musíte ľsťou a premiestňovaním objektov poprasť z cesty, inokedy si zase musíte pomôcť posuvným stĺpom.

Hlavnou hrdinkou sa pohybujete jednoduchým kliknutím na miesto, kam sa chcete premiestniť, ale nie vždy vás tam hra pustí. Celá cesta musí byť dokonale prepojená, takže pokiaľ vám v ceste vadí schod, je potrebné preskupiť celú stavbu tak, aby prekážka zmizla. Dokonca sa časom naučíte chodiť aj po stenách a hore nohami, čo kvôli početným optickým klamom a ilúziám ešte pridá na obtiažnosti, ale aj zábave. Veľkou výhodou Monument Valley je, že žiadna z desiatich úrovní nie je rovnaká. Princíp síce rovnaký zostáva, ale vždy musíte prísť na nový mechanizmus, ktorý vás posunie ďalej.

Zábavu pri hraní každej úrovne potom navyše výborne dopĺňa úžasné grafické spracovanie celého prostredia, kedy s úžasom prechádzate hradom s tryskajúcim vodopádom aj podzemnými kobkami. Príjemná hudba na pozadí, ktorá navyše reaguje na každý váš pohyb a úkon, u toho všetkého pôsobí ako samozrejmosť.

Vývojári z ustwo mali pri tvorbe veľkého hitu posledných dní úplne jasnú predstavu, akú hru chcú vytvoriť. „Naším zámerom bolo, aby bol Monument Valley menej tradičnou dlhodobou a nekonečnou hrou a viac ako zážitok zo sledovania filmu či návštevy múzea,“ prezradil pre Vergata šéfdizajnér Ken Wong. Aj preto má Monument Valley iba 10 úrovní, ktoré však spája pomerne pôsobivý príbeh. Menší počet levelov môže užívateľa mrzieť, pretože za jedno popoludnie sa dá logickú hračku ľahko dohrať, ale vývojári argumentujú tým, že keby mala ich hra úrovní viac, už by nebola udržateľná ich originalita, ako tomu je teraz.

Isté je, že ak si radi na iPade (alebo iPhonu, hoci jednoznačne odporúčam prejsť si svet Monument Valley na väčšom displeji) občas zahráte nejakú hru a už vás nebaví dookola omieľané tituly, Monument Valley určite vyskúšajte. Prináša totiž úplne nevšedný zážitok.

.