Ťažko písať o knihe pojednávajúcej o Apple, ktorú sám šéf tejto spoločnosti označil za stratu času. „Sú to stále rovnaké nezmysly (…) Kniha úplne zlyháva v zachytení Applu, Steva či kohokoľvek iného firmy.“ Takými slovami Tim Cook počastoval knihu Zakliata ríša – Apple po smrti Steva Jobsa od Yukari Iwatari Kaneovej.

Je pravda, že by sme tento Cookov krok mohli chápať ako taktický úhyb proti ostrej kritike. PR mašinéria Applu je notoricky známa svojou nevyberavosťou voči nepríjemným otázkam či novinárom, ktorí sú v nakladaní so značkou Apple málo „opatrní“. Po otvorení Zakliatej ríše je však po niekoľkých stránkach jasné, že táto publikácia skutočne je značne problematická.

Pritom ak vezmeme do úvahy premisu knihy a históriu jej autorky, tento projekt nemusel vôbec dopadnúť zle. Yukari I. Kaneová nie je v rámci tematiky Applu žiadnym nováčikom, kalifornskou firmou sa zaoberá už niekoľko rokov a bola to mimochodom práve ona, kto pre list Wall Street Journal ako prvý objavil, že Steve Jobs v tajnosti podstúpil transplantáciu pečene.

Tiež koncepcia Zakliatej ríše je v lavíne nudných a nenápaditých kníh o Apple relatívne originálna. Kaneová sa vydala cestou vykreslenia výrobcu iPhonu ako rozpadajúceho sa impéria, ktorý sa zatiaľ nedokázalo spamätať zo straty svojho hlavného tmeliaceho prvku - Steva Jobsa.

Premisa, že bez otca-zakladateľa už nie je možné ďalej pokračovať, je bezpochyby pútavá - a vzhľadom na okolnosti poslednej doby je jej vznesenie aj vcelku opodstatnené -, Kaneovej však v jej obhajobe postráda potrebnú dôslednosť. Príliš málo hľadá fakty, ktorými by svoje tvrdenia mohli podoprieť, a jej závery sú tak bez reálnych argumentov len ťažko uveriteľné. Práve to je hlavný nedostatok tejto knihy, z ktorej máte pocit, že sa autorka vlastne ani pravdu hľadať nesnaží.

Takto načrtnutá linka, od ktorej akoby Kaneová nechcela ani na jednej strane hoci o piaď uhnúť, by pritom mohla byť naozaj zaujímavá. Ako prežije Apple po skone Steva Jobsa, to je predsa téma, ktorá rieši celý technologický svet. Kto iný by mal navyše o tejto téme lepšiu predstavu ako človek, ktorý spoločnosť roky detailne sledoval? A to najmä na sklonku života Steva Jobsa, kedy sa už už schyľovalo ku kľúčovému momentu prevzatia firmy novým vedením?

Úplne zásadný problém Kaneovej je, že sa vo svojom rozprávaní de facto vôbec nezaoberá tým, čo sa s Apple v skutočnosti dialo alebo deje. Nejde o pátranie po reálnej nálade v spoločnosti, postojoch jej vedenia, viery zamestnancov v neho a tak podobne. Kaneová namiesto toho starostlivo vyberá práve tie momenty, na ktorých môže a priori demonštrovať, ako to ide so spoločnosťou z kopca. Dramatickosť tak bohužiaľ víťazí nad možnosťou podať pomocou dlhoročných skúseností neprehľadnú, fragmentovanú tému ako ucelený a (v rámci možností) objektívny príbeh.

Namiesto toho si Kaneová vo svojich tvrdeniach protirečí a niekedy sa dokonca ani nedokáže vyhnúť absolútnemu popretiu svojej pôvodnej domnienky. Ak už pristúpi autorka k podstatnej téme, ktorá by mohla priniesť na stôl relevantné argumenty, je predčasne a úplne nepochopiteľne ukončené. Čítať knihu Zakliata ríša nezaujato skrátka nie je možné, pretože už ona samotná bytostne zaujatá je.

Ak si tak chceme z najnovšieho prírastku do širokej rodiny publikácií o spoločnosti Apple niečo odniesť, nezostáva nič iné, len sa zamerať na jeho reportérsku časť. Ako už bolo v úvode povedané, Yukari Kaneová sa jablčnou firmou zaoberá už dlhé roky, čo môže čitatelia priniesť unikátny vhľad do určitých aspektov fungovania spoločnosti.

Príkladne detailný popis pôsobenia Applu v Číne, podmienok v tamojších továrňach i života v Šen-čene sú témy, o ktorých sme sa predtým mohli dočítať iba skrz skúpe a málokedy objektívne čriepky. Kaneová naopak túto problematiku môže vďaka rozsiahlym skúsenostiam a vlastným zážitkom predložiť v ucelenej forme.

Prínosná potom môže byť aj pasáž dopodrobna popisujúca dvojicu veľkých právnych bitiek, ktoré kalifornská firma v posledných rokoch absolvovala. Je to jednak notoricky známa „vojna“ so Samsungom ohľadom kopírovania mobilných zariadení a tiež významná kauza o fixlovaní s cenami elektronických kníh. Treba povedať, že Kaneová v podstate neprináša nič, čo by sme už nepoznali, ale dokáže túto časť jablčného príbehu opäť predložiť ucelene a zrozumiteľne.

Na trochu nižšej úrovni môže ďalej zaujať rad príbehov zo života najvyšších činovníkov Applu, či už sa jedná o ohliadnutie za poslednými rokmi Jobsovho života alebo poznámky o ďalších kľúčových postavách spoločnosti. Aj v tomto prípade sa však prejavuje tendencia selektovať jednotlivé príklady podčiarkujúce hlavnú, negatívnu líniu knihy. Chýbajú aj kľúčové udalosti, ako je prepustenie Jobsových kľúčových kolegov, razantné zmeny v iOS alebo Cookove neisté začiatky. Tieto pre spoločnosť formujúcu udalosti bohužiaľ Kaneová spomína iba okrajovo, hoci práve na nich by mohla najviac podporiť svoju premisu.

Keď vezmeme do úvahy všetky tieto nedostatky, je jasné, že ako celok kniha nemá šancu obstáť. Nejde pritom o to, že by bola negatívna (ako sa vzhľadom na zameranie tohto servera môže na prvý pohľad zdať). Akýkoľvek autor má samozrejme právo na svoje subjektívne presvedčenie od úplne oslavného až po drvivo negatívne, zo Zakliatej ríše však priamo srší jej vypočítavá prvoplánovosť, kedy je dopredu rozhodnuté, ako všetko skončí.

Yukari Kaneová mohla vďaka svojim reportérskym skúsenostiam s odstupom bilancovať nad výsledkami Applu, kritizovať jeho rozhodnutie a napríklad aj vyhlásiť, že cupertínska firma má to najlepšie už dávno za sebou. Byť to podložené reálnymi zisteniami a zmysluplnými argumentmi, išlo by o úplne legitímny názor na fungovanie najviac sledovanej technologickej firmy súčasnosti. Kaneová však pri svojej úlohe zlyhala a potvrdila, že ani ona netuší, aká budúcnosť na Apple čaká.

K dobru jej aj celej knihe tak môžeme pripísať prakticky iba jej reportérsku časť a keď ju dokážeme z inak zaujatého príbehu vyzobať, môžeme získať pomerne presvedčivú predstavu o tom, ako Apple operuje v Číne, ako sa žije tamojším robotníkom alebo sa dočítať zaujímavé informácie o tom, ako Steve Jobs telefonoval novinári ohľadom svojho zdravia. Nie je možné vybrať konkrétne kapitoly, tieto prínosné čriepky sú rozosiate prakticky po celej knihe, a tak aj napriek vyššie uvedenej kritike nie je nezmysel si knihu prečítať. Objektívne zhodnotenie súčasného stavu jablčnej firmy však nečakajte.

Na recenziu spolupracoval Filip Novotný.

Kniha v slovenskom preklade pomenovaná Zakliata ríša – Apple po smrti Steva Jobsa (v origináli Haunted Empire: Apple After Steve Jobs) by mala vyjsť začiatkom decembra a Jablíčkár vám v nasledujúcich týždňoch v spolupráci s vydavateľstvom Blue Vision prinesie exkluzívne úryvky priamo z knihy. Čitatelia Jabĺčkarov tiež majú jedinečnú možnosť si knihu Zakliata ríša – Apple po smrti Steva Jobsa predobjednať za výhodnejšiu cenu 360 korún a získať poštovné zadarmo. Predobjednávať môžete na špeciálnej stránke apple.bluevision.cz.

.