Pri príležitosti tohtoročnej úvodnej keynote k vývojárskej konferencii WWDC 2020 sme sa dočkali predstavenia chystaných operačných systémov. Pomyselná žiara reflektorov v tomto prípade samozrejme upadala predovšetkým na iOS 14, ktorý sa pri svojej prezentácii pochválil napríklad novými widgetmi, knižnicou aplikácií, lepšími notifikáciami v prípade prichádzajúcich hovorov, novým rozhraním Siri a podobne. Ako ale samotné novinky fungujú? A ako sa darí systému ako celku? Presne na toto sa pozrieme v našej dnešnej recenzii.

Po takmer troch mesiacoch sme sa však konečne dočkali. Včera, hneď deň po jablčnej konferencii Apple Event, došlo k vypusteniu systému do éteru jablčného sveta. Systém ako taký budil emócie už pri svojom predstavovaní a mnoho užívateľov sa tak naň tešilo. Nebudeme to teda zdržiavať a rovno sa do toho pustíme.

Domovská obrazovka s widgetmi pútajú pozornosť

Ak ste v júni sledovali spomínané predstavovanie operačných systémov, kedy po boku iOS 14 sme mohli vidieť iPadOS 14, tvOS 14, watchOS 7 a macOS 11 Big Sur, tak vás určite najviac zaujali zmeny na domovskej obrazovke. Kalifornský gigant sa totiž rozhodol pre vcelku podstatnú zmenu svojich widgetov. Tie novo nie sú limitované iba pre samostatnú stránku s widgetmi, ako tomu bolo v predchádzajúcich verziách operačných systémov iOS, ale môžeme si ich vložiť priamo na plochu medzi svoje aplikácie. Nie je navyše žiadnym prekvapením, že všetko funguje veľmi jednoducho a intuitívne. Stačí vám si totiž daný widget vybrať, zvoliť jeho veľkosť a vložiť na plochu. Osobne musím uznať, že sa táto novinka skvele hodí pre natívnu aplikáciu Počasie. Aktuálne už totiž nemusím zakaždým prejsť úplne doľava na zobrazenie predchádzajúceho widgetu či otvárať spomínanú aplikáciu. Všetko tak mám priamo na očiach a nemusím sa absolútne s ničím trápiť. Navyše vďaka tomu môžete získať aj lepší prehľad o samotnej predpovedi počasia, pretože sa na ňu nebudete pozerať len v prípade, keď to skutočne potrebujete, ale nový widget vás o stave bude informovať prakticky neustále.

Súčasne sme sa s príchodom iOS 14 dočkali úplne nového jablčného widgetu, ktorý môžeme nájsť pod označením Múdra sada. Ide o veľmi praktické riešenie, ktoré vám dokáže zobraziť všetky potrebné informácie v jednom widgete. Medzi jednotlivými položkami sa totiž môžete prepínať jednoduchým prejdením prsta zhora nadol či zdola nahor, kedy sa vám budú zobrazovať napríklad návrhy Siri, kalendár, odporúčané fotografie, mapy, hudba, poznámky a podcasty. Z môjho pohľadu sa jedná o skvelú možnosť, vďaka ktorej mám príležitosť ušetriť miesto na ploche. Bez chytrej sady by som totiž potreboval hneď niekoľko widgetov na raz, pričom takto si vystačím s jedným a navyše mi zostane dostatok miesta.

iOS 14: Widget pre stav batérie a počasia
Praktické widgety s predpoveďou počasia a stavom batérie; Zdroj: SmartMockups

Domovská obrazovka sa tak spolu s novým systémom patrične zmenila. Pribudli na ňu spomínané widgety s možnosťou spomínanej Chytré sady. To ale nie je všetko. Keď sa presunieme úplne vpravo, otvorí sa nám úplne nová ponuka, ktorá tu predtým nebola – Knižnica aplikácií. Všetky novo nainštalované aplikácie sa už totiž neobjavujú priamo na ploche, ale mieria do príslušnej knižnice, kde sú programy príslušne kategorizované. To so sebou samozrejme prináša ďalšie možnosti. Na plochách tak nemusíme mať všetky aplikácie, ale môžeme si tu nechať iba tie, ktoré skutočne (napríklad pravidelne) využívame. Týmto krokom sa iOS o poznanie priblížil ku konkurenčnému systému Android, čo sa niektorým jabĺčkarom spočiatku nepáčilo. Samozrejme je všetko iba o zvyku. Z osobného pohľadu musím uznať, že pre mňa bolo predchádzajúce riešenie príjemnejšie, ale rozhodne nejde o žiadny veľký problém.

Prichádzajúce hovory nás novo neobťažujú

Ďalšia a pomerne zásadná zmena sa týka prichádzajúcich hovorov. Konkrétne teda notifikáciou na prichádzajúce hovory v prípade, keď máte odomknutý iPhone a práve na ňom napríklad pracujete. Keď vám totiž niekto doteraz zavolal, daný hovor prekryl celú obrazovku a nech ste robili čo ste robili, zrazu ste nemali inú príležitosť, než volajúcemu odpovedať či položiť. Veľakrát sa tak jednalo o až otravný spôsob, na ktorý sa sťažovali predovšetkým hráči mobilných hier. Tí sa totiž z času na čas ocitli v situácii, keď napríklad hrali nejakú online hru a zrazu zlyhali kvôli prichádzajúcemu hovoru.

Operačný systém iOS 14 našťastie prináša zmenu. Pokiaľ nám niekto zavolá teraz, z hornej časti na vás vyskočí okienko zaberajúce zhruba šestinu displeja. Na danú notifikáciu môžete zareagovať štyrmi spôsobmi. Buď zeleným tlačidlom hovor prijmete, červeným ho odmietnete, alebo prejdete prstom zdola nahor a necháte hovor zvoniť bez toho, aby vás nejako rušil, či na notifikáciu kliknete, kedy vám hovor prekryje celý displej, rovnako ako to bolo pri predchádzajúcich verziách iOS. Pri poslednej možnosti tak navyše máte možnosti Pripomenúť a Správa. Osobne musím túto funkciu označiť za jednu z najlepších vôbec. Hoci sa jedná o maličkosť, je nutné si uvedomiť, že aj napriek tomu má vcelku veľký vplyv na celé fungovanie operačného systému.

Siri

Podobnou zmenou, ako sú vyššie spomínané notifikáciu v prípade prichádzajúcich hovorov, si prešla aj hlasová asistentka Siri. Tá sa ako taká teda nezmenila, ale prehodila kabátik a po vzore spomínaných hovorov taktiež nezaberá celú obrazovku. Aktuálne sa iba na spodnej strane displeja zobrazí jej ikonka, vďaka čomu tak naďalej vidíte na práve spustenú aplikáciu. Na prvý pohľad sa jedná o vcelku zbytočnú zmenu, ktorá nemá žiadne špeciálne využitie. O opaku ma ale presvedčilo samotné používanie nového operačného systému.

Túto zmenu grafického zobrazenia u Siri som ocenil predovšetkým v prípade, keď som potreboval zapísať nejakú udalosť do Kalendára alebo si vytvoriť pripomienku. Na pozadí som mal totiž nejaké informácie, a to napríklad priamo na nejakej internetovej stránke či v správach a jednoducho mi tak stačilo nadiktovať potrebné slová.

Obraz vOBZAZE

Operačný systém iOS 14 so sebou taktiež prináša funkciu Obraz v obraze, ktorú môžete poznať napríklad z Androidu či z jablčných počítačom, konkrétne teda zo systému macOS. Táto funkcia vám umožní, že sa môžete pozerať napríklad na práve prehrávané video aj v prípade, keď odídete z danej aplikácie a máte ho tak k dispozícii v zmenšenej podobe v niektorom rohu displeja. To sa týka aj FaceTime hovorov. Práve u tých som túto novinku ocenil najviac. Pri spomínaných videohovoroch cez natívny FaceTime sa môžete bez problémov presunúť do inej aplikácie, vďaka čomu stále vidíte druhú stranu a tá zase stále vidí vás.

iMessage sa približujú k chatovacím aplikáciám

Ďalšia zmena, na ktorú sa dnes spoločne pozrieme, sa týka natívnej aplikácie Správy, a teda iMessage. Ako iste všetci viete, jedná sa o jablčnú chatovaciu aplikáciu, ktorá funguje podobne ako WhatsApp či Messenger a pýši sa koncovým šifrovaním, čím zaisťuje bezpečnú komunikáciu medzi oboma stranami. Do aplikácie pribudlo zopár perfektných noviniek, vďaka ktorým sa značne spríjemní jej používanie. Teraz máme možnosť si pripnúť vybrané konverzácie a mať ich tak neustále v hornej časti, kde vidíme ich avatar z kontaktov. To sa hodí predovšetkým pri kontaktoch, s ktorými komunikujete na dennej báze. Ak vám takáto osoba navyše napíše, zobrazí sa vám vedľa nej daná správa.

Ďalšie dve novinky sa dotknú skupinových konverzácií. V systéme iOS 14 pri skupinových konverzáciách môžete nastaviť skupinovú fotografiu a navyše tu pribudli možnosti označenia určitých ľudí. Vďaka tomu sa označenej osobe označí špeciálna notifikácia o tom, že bola v konverzácii označená. Ostatní účastníci navyše budú vedieť, na koho je správa cielená. Ako jednu z najlepších noviniek v rámci iMessage mi príde možnosť odpovede. Novo totiž môžeme priamo reagovať na určitú správu, čo sa hodí predovšetkým v okamihu, keď sa konverzácia týka hneď niekoľkých vecí naraz. Pomerne ľahko sa môže stať, že nie je zrejmé, na ktorú správu či otázku svojim textom reagujete. Túto funkciu môžete poznať práve zo spomínaných aplikácií WhatsApp alebo Facebook Messenger.

Stabilita a výdrž batérie

Vždy, keď vyjde nový operačný systém, tak sa prakticky rieši iba jedna jediná vec. Funguje to spoľahlivo? V prípade iOS 14 vás našťastie musíme potešiť. Systém ako taký funguje presne ako má a je vcelku stabilný. Za dobu používania som sa stretol iba s pár chybami, ktoré sa týkali zhruba tretej bety, kedy mi raz za čas spadla nejaká aplikácia. V prípade aktuálnej (verejnej) verzie všetko funguje bezchybne a napríklad so spomínaným pádom aplikácie sa len tak nestretnete.

knižnica aplikácií ios 14
Zdroj: SmartMockups

Stabilita samozrejme úzko súvisí s výkonom a výdržou batérie. Aj v tomto sa Apple zvládlo odladiť všetko vcelku bezchybne a musím uznať, že je systém v súčasnom stave rozhodne lepší, než ako tomu bolo vlani pri vydaní systému iOS 13. Čo sa týka výdrže batérie, tak v tomto prípade nepociťujem žiadny rozdiel. Môj iPhone X mi dokáže bez problémov vydržať jeden deň aktívneho používania.

Súkromie používateľa

Nie je žiadnym tajomstvom, že Apple záleží na súkromí jeho užívateľov, čím sa navyše častokrát chváli. Spravidla každá verzia operačného systému so sebou prináša nejakú tú maličkosť, ktorá spomínané súkromie ešte vylepšuje. To sa týka aj verzie iOS 14, kde sme sa dočkali hneď niekoľkých noviniek. Pri tejto verzii operačného systému totiž budete musieť udeliť vybraným aplikáciám prístup k vašim fotografiám, kedy si môžete vybrať iba niekoľko konkrétnych fotiek, alebo rovno celú knižnicu. Vysvetliť si to môžeme napríklad na Messengeri. Pokiaľ v nejakej konverzácii budete chcieť poslať fotografiu, systém sa vás spýta, či aplikácii udeľujete prístup ku všetkým fotografiám alebo len k vybraným. Keď volíme druhú možnosť, aplikácia nebude mať ani potuchy o tom, že sa v telefóne nachádzajú ešte nejaké iné snímky a nebude ich teda môcť nijako použiť, prípadne zneužiť.

Ďalšia skvelá novinka sa týka schránky, do ktorej sa ukladajú všetky informácie (napríklad texty, odkazy, obrázky a ďalšie), ktoré si skopírujete. Akonáhle sa presuniete do nejakej aplikácie a zvolíte variant vložiť, tak vám z hornej časti displeja „priletí“ upozornenie o tom, že došlo k vloženiu obsahu schránky danou aplikáciou. Už pri vydaní bety táto funkcia upozornila na aplikáciu TikTok. Tá totiž neustále čítala obsah schránky používateľa. Vďaka tejto jablčnej funkcie bol TikTok odhalený a svoju aplikáciu preto upravil.

Ako funguje iOS 14 ako celok?

Nový operačný systém iOS 14 so sebou definitívne priniesol množstvo skvelých noviniek a vychytávok, ktoré nám dokážu uľahčiť náš každodenný život, alebo nás prípadne nejako inak potešiť. Osobne musím v tomto smere Apple pochváliť. Hoci mnoho ľudí zastáva názor, že kalifornský gigant iba skopíroval funkcie od ostatných, treba myslieť na to, že ich všetkých zabalil do „jablčného kabátika“ a zaistil ich funkčnosť a stabilitu. Keby som si mal vybrať najlepší prvok z nového systému, pravdepodobne by som si ani nedokázal vybrať. Najdôležitejšie mi každopádne nepríde nejaká jednotlivá novinka, ale ako systém funguje ako celok. Máme totiž k dispozícii pomerne sofistikovaný systém, ktorý ponúka rozsiahle možnosti, rôzne zjednodušenia, dbá na súkromie svojich užívateľov, ponúka krásne grafické spracovanie a nie je ani tak energeticky náročný. Za iOS 14 nám nezostáva nič iné ako Apple pochváliť. Aký názor zastávate vy?

.