Nové operačné systémy, ktoré Apple predstavil v rámci WWDC20, sa zatiaľ nachádzajú iba vo svojich prvých vývojárskych beta verziách – to znamená, že ešte oficiálne nie sú k dispozícii pre verejnosť. Pokiaľ ste pondelkové predstavenie nových operačných systémov nezaznamenali, tak ešte raz pripomenieme, že sme sa konkrétne dočkali predstavenia iOS a iPadOS 14, macOS 11 Big Sur, watchOS 7 a tvOS 14. Čo sa týka iPadOS 14, macOS 11 Bug Sur a watchOS tak na tieto systémy už sme prvé pohľady aj recenzie prvých beta verzií vydali. Teraz už zostáva iba recenzia prvej beta verzie iOS 7, na ktorú sa pozrieme v rámci tohto článku.

Ešte raz by som chcel podotknúť, že v tomto prípade ide o recenzie prvých beta verzií. To znamená, že sa toho pred verejným vydaním systémov môže veľmi zmeniť. Akonáhle všetky systémy Apple vypustia na svetlo sveta verejne, tak vám samozrejme prinesieme ďalšie recenzie, v ktorých sa pozrieme na nové funkcie, ktoré sa v prvotných verziách nenachádzali, a všeobecne na to, ako sa Applu systémy za tú dobu niekoľkých mesiacov podarilo vyladiť. Teraz už sa ale pohodlne usaďte, pretože nižšie nájdete niekoľko odsekov, v ktorých sa môžete dočítať viac práve o iOS 14.

ios 14 na všetkých iPhonech

Widgety a domovská obrazovka

Snáď najväčšou zmenou si v rámci iOS 14 prešla domovská obrazovka. Tá až prakticky doteraz ponúkala jednoduchú formu widgetov, ktoré ste si na domovskej či uzamknutej obrazovke mohli zobraziť prejdením smerom doľava. Obrazovka s widgetmi sa však dočkala kompletného prepracovania, a to ako po designovej stránke, tak po tej funkčnej. V rámci iOS 14 si totiž môžete všetky widgety jednoducho presunúť na obrazovku medzi všetky vaše ikony, čo znamená, že určité informácie môžete mať stále na očiach a nemusíte pre ich zobrazenie prechádzať na špeciálnu obrazovku. Momentálne Apple do iOS 14 neintegroval widget s obľúbenými kontaktmi, k čomu však určite čoskoro dôjde. Čo sa týka widgetov ako takých, tak ide o skvelú funkciu, ktorá dokáže naozaj zjednodušiť život. Sami si navyše môžete zvoliť z troch veľkostí widgetov - to, čo vás zaujíma najviac, napríklad počasie, si môžete nastaviť na najväčšiu veľkosť, batériu zase treba len na malý štvorček. Postupom času, kedy widgety pre iOS 14 budú tvoriť aj vývojári tretej strany, sa widgety zaiste stanú ešte obľúbenejšími.

Okrem toho sa dočkala prepracovania aj samotná domovská obrazovka. Ak sa na ňu pozriete teraz, tak zistíte, že sa na nej najskôr nachádza niekoľko desiatok aplikácií. O tom, kde sa aká aplikácia nachádza, máte prehľad tak na prvej, maximálne druhej stránke. Ak sa nejaká aplikácia, ktorú potrebujete spustiť, nachádza na tretej, štvrtej, alebo napríklad piatej obrazovke, tak už ju najskôr musíte hľadať. Apple sa v tomto prípade rozhodol hľadanie aplikácií uľahčiť. Prišiel preto so špeciálnou funkciou, vďaka ktorej si môžete niektoré stránky úplne odstrániť (zneviditeľniť) a namiesto nich zobraziť len App Library, tzn. Knižnicu aplikácií. V rámci tejto Knižnice aplikácií sa vám zobrazia všetky aplikácie v špeciálnych, systémom vytvorených zložkách, kedy prvé tri aplikácie môžete zo zložky spustiť ihneď, ak chcete spustiť nejakú menej používanú aplikáciu, tak musíte zložku rozkliknúť, a spustiť ju. K dispozícii je však úplne hore aj vyhľadávacie políčko, ktoré som si veľmi obľúbil a aplikácia už na iPhone hľadám prakticky len pomocou neho. K dispozícii je potom tiež možnosť na skrytie nejakých aplikácií, ktoré napríklad nepoužívate a nechcete, aby vám zaberali miesto na ploche.

Konečne „malé“ hovory

V rámci iOS 14 konečne Apple vypočul prosby svojich užívateľov (a že mu to trvalo). Pokiaľ vám totiž na iPhone s iOS 14 niekto zavolá, a vy práve budete s telefónom pracovať, tak namiesto toho, aby sa hovor zobrazil cez celú obrazovku, tak sa objaví iba malá notifikácia. Aj napriek tomu, že sa jedná o malú funkciu, tak určite poteší úplne všetkých užívateľov iOS 14. To je tiež jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol, že tejto novej funkcii venujem celý odsek. Zaiste sa tu nájdu nejakí užívatelia Androidu, ktorí uvedú, že touto funkciou disponujú už niekoľko rokov, každopádne my sme jednoducho používatelia iOS a funkcie sme sa dočkali jednoducho až teraz. Čo sa týka veľkej obrazovky, ktorá sa objaví pri prichádzajúcom hovore, keď zariadenie nepoužívate, tak aj tu došlo k určitým zmenám – fotografia sa teraz objavuje viac uprostred, spoločne s menom volajúceho.

Preklady a súkromie

Okrem vyššie spomínaných funkcií sme sa v iOS 14 dočkali aj natívne aplikácie Preklady, ktorá dokáže, ako už názov napovedá, prekladať text. V tomto prípade ale bohužiaľ nie je nič moc čo recenzovať, pretože čeština, rovnako ako kopa ďalších jazykov, v aplikácii stále chýba. Dúfajme, že sa v rámci ďalších aktualizácií dočkáme pridania nových jazykov – pokiaľ totiž Apple počet jazykov nerozšíri (momentálne ich je 11), tak rozhodne nedonúti používateľov, aby prestali používať napríklad prekladač od Googlu a podobné.

Za zmienku však rozhodne stoja nové funkcie, ktoré chránia súkromie užívateľa ešte viac, než bolo vo zvyku. V rámci iOS 13 sme sa dočkali napríklad funkcie, ktorá vám zobrazila to, akým spôsobom určité aplikácie využívajú vašu polohu, spoločne s ďalšími funkciami. S príchodom iOS 14 sa Apple rozhodol chrániť súkromie svojich používateľov ešte viac. Je takým štandardom, že po stiahnutí nejakej aplikácie najskôr musíte povoliť či zakázať určité možnosti či služby, ku ktorým bude mať aplikácia prístup. V iOS 13 mali v prípade fotografií užívatelia iba možnosť pre zákaz či povolenie, teda aplikácia nemala k fotkám prístup vôbec, alebo mala prístup ku všetkým. Novo si však môžete nastaviť len vybrané fotografie, ku ktorým bude mať aplikácia prístup. Ďalej je možné spomenúť napríklad zobrazenie oznámenia, pokiaľ vaše zariadenie či aplikácia nejakým spôsobom pracuje so schránkou, tzn. ak napríklad nejaká aplikácia prečíta dáta z vašej kopírovacej schránky, tak vás o tom systém upozorní.

Stabilita, výdrž a rýchlosť

Vzhľadom na to, že sú tieto nové systémy zatiaľ k dispozícii iba ako beta verzia, tak je takým zvykom, že nefungujú dobre a používatelia sa boja ich inštalácie. Apple sa nechal počuť, že pri vývoji nových systémov zvolil ľahko odlišnú metódu, vďaka čomu by sa nemali už v prvých beta verziách nachádzať chyby. Ak ste si mysleli, že sa jedná len o plané reči, tak ste sa škarede mýlili. Úplne všetky nové operačné systémy sú úplne stabilné (až na pár minimálnych výnimiek) – v prípade, že si teda chcete iOS 14 (alebo iný systém) vyskúšať už teraz, tak sa rozhodne nemusíte ničoho báť. Samozrejme sa sem tam systém ľahko zasekne, napríklad pri práci s widgetmi, nejedná sa ale o nič hrozné, čo by ste neprežili. V redakcii si okrem stability a rýchlosti pochvaľujeme aj výdrž, ktorá je v mnohých prípadoch dokonca lepšia, než pri iOS 13. Z celého systému iOS 14 máme naozaj skvelý pocit, a pokiaľ tak Apple bude aj v budúcnosti pokračovať, tak sa rozhodne máme na čo tešiť.

.