Pokiaľ nemáte radi násilie as hrôzou sledujete spravodajské príbehy, v ktorých vraždia počítačové hry a nie samotní ľudia, odporúčame bryskne prepnúť napríklad na niektorý z tuzemských bulvárnych serverov. V opačnom prípade siahnite po najbližšej zbrani, nalaďte sa do rytmu hutného elektronického beatu a vitajte vo svete Hotline Miami.

Tento dramatický úvod nie je iba figúrou k bezbolestnému otvoreniu článku, Hotline Miami je naozaj hra extrémne násilná. Sami tvorcovia ju zaraďujú do zvláštnej pseudokategórie fuck-'em-up a skutočne si neviem predstaviť označenie, ktoré by jej sedelo lepšie. Môžem vám garantovať, že kým túto hru dokončíte, zabijete stovky a tisíce kockovaných nepriateľov. A stokrát, ba tisíckrát pri tom aj zomriete.

Hotline Miami nás navracia do dôb arkádových automatov – po prvé svojou úchvatnou retro grafikou, po druhé nekompromisnou obtiažnosťou. Podobne ako u starých debien stačí na smrť jediný zásah. Celú lokáciu potom môžete veselo prejsť znova. V dobe, keď väčšina strieľačiek hráčovu neobratnosť „trestá“ tak maximálne náklonom kečupu na obrazovke a po skrytí za najbližší kameň je opäť všetko OK, je prístup Hotline Miami tak trochu zjavením.

Napriek tomu ale jeho nezvyčajné princípy prekvapivo vôbec nenudí. Smrť nie je iba frustrujúcim zastavením postupu v úrovni, ba skôr naopak. Každá smrť núti prehodnotiť doterajšiu taktiku a čím ďalej tým viac zdokonaľovať priechod zástupmi nepriateľov. A ešte jeden príjemný rozdiel oproti starým arkádam: po smrti nemusíme čeliť obrazovke INSERT COIN. Namiesto toho budete väčšinu času civieť na farebnučké a sarkasticky poblikávajúce YOU'RE DEAD.

Zaujímavé je, že Hotline Miami je titul veľmi trvanlivý. Sprvu fascinuje svojou násilnosťou, potom vťahuje širokými hernými možnosťami, aby nakoniec prekvapil zaujímavou príbehovou zložkou. Ani po konci hlavnej dejovej linky však nie je koniec - nasleduje niekoľko ďalších levelov plus možnosť dohrať predchádzajúce úrovne s lepším časom či inou taktikou. Môžete pritom navyše hľadať ukryté kusy hádanky, ktorá odkryje ďalší zaujímavý aspekt príbehu.

Aj pri niekoľkoročnom rozohraní je pritom ohromným katalyzátorom herného zážitku naozaj vynikajúci soundtrack. Zbesilé elektronické beaty dokonale umocňujú rýchle tempo a otvárajú dvere novým nápadom. Rozbijete v budúcom pokuse protivníkom lebky požiarnou sekerou, budete po nich vrhať nože, alebo ich jedného po druhom odkrágľujete brokovnicou? Pokúsite sa nepriateľov zneškodniť potichu, alebo za burácanie tej najväčšej zbrane, čo vám príde pod ruku? Nech už si vyberiete akokoľvek, hra aj vaše taktické idey stále krásne plynú. Človeku vo výsledku vlastne vôbec nevadí, že umiera rýchlosťou, ku ktorej ma ani nenapadá žiadny adekvátny prímer.

K tomu prispieva aj podivuhodné spracovanie umelej inteligencie. Tá osciluje medzi rýdzou predvídateľnosťou a nepochopiteľnou predvídavosťou, kedy len krútite hlavou, ako vás zase mohli takto vyhmatnúť. Nepriatelia niekedy dokážu dohnať na pokraj frustrácie, ale nikdy až tak ďaleko, že by ste hru museli so zúrivosťou vypnúť. To už sa nedá povedať o niekoľkých súbojoch s bossmi, ktoré si autori bohužiaľ neodpustili. V týchto súbojoch budete umierať naozaj veľa, ale nie iba kvôli svojej neschopnosti, ako tomu je pri zvyšku hry. Na bossov možno vyzrieť jedine tak, že po desiatkach úmrtí konečne odkryjete ich správanie. Hráčskeho umu je v tom pramálo.

To je však také jediné, čo sa dá Hotline Miami vytknúť. V hre by sme inak ťažko hľadali hluché miesta a ide o titul skutočne podarený. Oproti ostatným hrám s retro vizuálom, ktoré často tiež zbierajú vysoké hodnotenia, sa Hotline Miami v jednom ohľade zásadne líšia. Svoj lo-fi design nemá len preto, že by sa chcela viezť na súčasnom trende, ktorý oceňuje čokoľvek retro alebo vintage. Tento jednoduchý vizuálny štýl umožňuje, aby bola téma extrémneho násilia lepšie prístupná a vo výsledku páčivá. Keby nás tá šialene krvavá bitúnok nebavila, len ťažko by autori mohli v dejovej linke ilustrovať, ako zvrátená táto činnosť vlastne je. V iných ohľadoch preto hra zjednodušená nie je - taká banalizácia by neplnila žiadnu funkciu. Hrateľnosť je naozaj vypilovaná, možností veľa, soundtrack je jednoducho úchvatný. K tomu všetkému navyše hru momentálne nájdete na Steame v zľave - nie je čo riešiť.

[button color=“red“ link=“http://store.steampowered.com/app/219150/“ target=“_blank“]Hotline Miami – 4,24 €[/button]

.