Všetko je raz prvýkrát, a platí to aj o lietaní s dronom. Patrím medzi ľudí, ktorí majú problém žuť žuvačku a zároveň ísť rovno, preto pre mňa bolo dlho nepredstaviteľné, že by som mohla byť schopná skoordinovať manipuláciu s lietajúcim dronom a sledovanie príslušnej aplikácie v iPhone. Keď som bola poverená spísaním recenzie na dron DJI Tello Iron Man Edition, neostávalo mi nič iné, než svoj strach z riadenia čohokoľvek prekonať - a vyplatilo sa to. Dron ma chytil a nepustil.

Dobre, drony som tak úplne nepoľúbená nebola – zhruba pred rokom som mala možnosť vyskúšať si minidron z čínskej produkcie. Pár sekúnd od jeho vzletu som takmer rozbila "dron", seba i záhradu, a podobné pokusy do budúcnosti vzdala. DJI Tello Iron Man Edition ale nemá s čínskymi lietajúcimi kusmi plastu praníc spoločného. Nenechajte sa zmýliť ľahkosťou (iba osemdesiat gramov) a zdanlivou krehkosťou - jedná sa o odolný, šikovný, spoľahlivý a dokonale "blbovzdorný" dron, s ktorým si prídu na svoje ako začiatočníci, tak aj ostrieľaní "letci".

Technické špecifikácie, balenie a vzhľad

Dron DJI Tello Iron Man Edition patrí skôr medzi lietajúce "hračky" drobnejších rozmerov. Tie v tomto prípade činia 41mm x 168 mm x 175 mm, dron váži len osemdesiat gramov. Rozlíšenie kamery činí 5,9 Mpx, zorné pole 82,6 °, dron je schopný natáčať 720p videa pri 30fps a ponúka digitálnu stabilizáciu obrazu. Vo vzduchu sa DJI Tello Iron Man Edition udrží po dobu až 13 minút, ponúka režimy letu Throw & Go, Up & Away, Circle, 360 °, 8D Flips a pristátie na dlaň.

Ako názov napovedá, patrí dron do marvelovskej Iron Man edície. Tomu zodpovedá aj balené – v pravom hornom rohu krabičky sa skvie ikonické logo Marvelu, pod štýlovou a naozaj dobre vyzerajúcou fotografiou dronu nájdeme zlato vyvedený nápis, špecifikujúci edíciu. Dron samotný je pred pádmi a nárazmi v krabici chránený tvarovaným obalom. Okrem dronu samotného nájdeme v balení ďalej krátky návod na použitie, microUSB kábel, štvoricu náhradných vrtulí, štyri ochranné oblúky a nástroj, určený na výmenu vrtulí.

Prvé dojmy

Začiatočníka možno môže prekvapiť tempo, akým sa DJI Tello Iron Man Edition hneď po prvýkrát vznesie do vzduchu. Prvotné prekvapenie bude ale čoskoro vystriedané obdivom k tomu, s akou istotou sa dron vo vzduchu zastaví a trpezlivo vyčkáva na inštrukcie zo strany používateľa. DJI Tello Iron Man Edition počúva na slovo, okamžite a stopercentne spoľahlivo. Za bezvetria alebo za mierneho vánku sa nemusíte báť, že by sa vám ovládanie dronu vymklo z rúk. Pokiaľ sa predsa len omylom s dronom bezhlavo vrhnete proti nejakej prekážke (alebo napríklad nebezpečne blízko k vodnej hladine), a včas cúvnete, dron na vaše povely zareaguje prakticky ihneď. Zatiaľ čo vzlet dronu je svižný a rýchly, pristávanie je naopak pozvoľné, a to ako na ľubovoľný povrch, tak aj na dlaň. Tú majte však pri pristávaní vždy stopercentne natiahnutú - dostať vrtuľou cez prsty nechcete, verte mi :-). Bezproblémové je aj ovládanie dronu – v aplikácii aj za pomoci herného ovládača – a po chvíľke tréningu ho zvládnete bez toho, aby ste sa museli pozerať na displej iPhonu alebo na ovládač.

Aplikácia Tello Hero

Aplikácia Tello Hero slúži nielen na ovládanie dronu, ale začiatočníkov tiež bezpečným, zrozumiteľným a zábavným spôsobom prevedie základy riadenia. Môžete si tu vyskúšať všetky funkcie, režimy letu, vzlet, pristávanie aj zhotovovanie fotografií a videí. Tréningovú misiu môžete kedykoľvek prerušiť a ukončiť, alebo sa naopak cez nastavenie opäť vrátiť. Na hlavnej obrazovke aplikácie sa nachádza virtuálny ovládač, ktorým dron riadite – v ľavej časti displeja sa nachádza nástroj na reguláciu výšky letu dronu a jeho otáčania, napravo potom máte ovládač pre pohyb dronu dopredu, dozadu a do strán. Úplne napravo potom nájdete panel s indikátorom nabitia batérie, naľavo potom ukazovateľ s údajom o výške, v ktorej sa práve dron nachádza.

V nastavení v aplikácii Tello Hero je možné meniť aj rýchlosť letu – pre začiatočníkov bude viac než postačujúci pomalý režim – kvalitu video záberov aj fotografií alebo prispôsobiť varovanie ohľadom nízkej úrovne nabitia batérie. Môžete tu tiež jednoducho vykonať kalibráciu dronu. Moja skúsenosť je však taká, že dron bol ihneď po vybalení a pripojení okamžite schopný letu.

Lietanie, režimy a funkcie

Dron DJI Tello Rýdzo Iron Man Edition ponúka celkom päť rôznych režimov letu: natočenie krátkeho 360 ° videa, akrobatický let s otočkami a preklápaním, let do kruhu so snímaním krátkeho videa, natáčanie videa pri vzlete a pristátí a vzlet z natiahnutej dlane (Throw & Go ). Režimy si môžete vyskúšať v rámci tréningu v aplikácii, vďaka skvelej ovládateľnosti a "poslušnosti" dronu sa do nich ale môžete pustiť aj bez predchádzajúceho tréningu. Užitočná je tiež funkcia FailSafe, vďaka ktorej dron automaticky bezpečne a hladko pristane v prípade, že dôjde k strate spojenia medzi prístrojom a vašim mobilným zariadením. Túto funkciu som si vyskúšala v praxi a skutočne funguje spoľahlivo.

Kamera dronu DJI Tello Iron Man Edition disponuje schopnosťou natáčania videa pri 30 fps a zhotovovaní fotografií v rozlíšení 5 Mpx. Samozrejmosťou je elektronická stabilizácia obrazu, priamy prenos záberov v reálnom čase na displej vášho mobilného zariadenia a viac režimov snímania v závislosti od režimu letu. Ovládanie kamery dronu prebieha priamo v aplikácii Tello Hero a je naozaj jednoduché, čoskoro sa ho naučíte zvládať prakticky poslepiačky. Zhotovené zábery potom nájdete v galérii v aplikácii Trello Hero, na sledovanie 360 ​​° videí môžete využiť VR headset. Vyložene dych vyrážajúce zábery v štýle National Geographic od ironmanovského dronu naozaj nečakajte, pre základnú potrebu je ale ich kvalita dostačujúca.

Podľa údajov od výrobcu dron DJI Tello Hero vydrží na jedno nabitie vo vzduchu až 13 minút a na plné nabitie mu bohato postačí štyridsať minút, čo môžem potvrdiť. K pomerne rýchlemu nabitiu došlo ako pomocou zástrčky s USB portom, tak aj cez UBS port MacBooku. Medzi ďalšie výhody dronu DJI Tello Ryze patrí možnosť ovládania za pomoci Bluetooth ovládača. Túto funkciu som vyskúšala s Bluetooth ovládačom ku konzole Xbox One, ovládanie bolo pohodlné a jednoduché. S dronom DJI Tello Iron Man Edition sa ale môžete pohrať aj v iných smeroch. Dron je totiž programovateľný v programe Scratch od spoločnosti MIT.

záverom

Dron DJI Tello Iron Man Edition je skutočne dronom (skoro) pre každého. Profesionálnym strojom rozhodne nie je a ani sa na neho v žiadnom smere nehrá, na svoje si u neho ale prídu ako pokročilejší užívatelia, tak aj začiatočníci alebo deti. Ovládanie dronu je veľmi jednoduché, jeho reakcie sú okamžité, let (za bezvetria) hladký a bezproblémový. Kamera dronu profesionálom asi vyhovovať nebude – ako môžete vidieť na záberoch, má niekedy problém poradiť si zodpovedajúcim spôsobom so zmenami svetla a pri zrýchlenom lete občas „nestíha“. Pre základné natáčanie aj fotografovanie je ale úplne dostačujúce. Príjemným bonusom je naozaj skvele vyzerajúci marvelovský design, vďaka ktorému získava dron originálny vzhľad.

DJI-Tello-Rýdzo-Iron-Man-Edition
.