Písal sa rok 1997, kedy svet prvýkrát uvidel nový elektronický fenomén - Tamagotchi. Na malom displeji prístroja, ktorý sa vošiel aj na kľúče, ste opatrovali svoje zvieratko kŕmili ho, hrali sa s ním a strávili s ním každý deň aj niekoľko hodín, kým to konečne všetky omrzelo a Tamagotchi zmizlo z povedomia.

Späť do roku 2013. App Store je plný klonov Tamagotchi, dokonca je tu aj oficiálna aplikácia a ľudia opäť trávia smiešne množstvo času opečovávaním virtuálneho zvieratka či postavičky, navyše míňajú ďalšie peniaze za virtuálne predmety a oblečenie. Do toho prichádza Clumsy Ninja, skoro zabudnutá hra, ktorá bola predstavená spoločne s iPhone 5 a dočkali sme sa jej po viac ako roku od oznámenia. Vyplatilo sa čakanie na dlho „coming soon“ hru od tvorcov z Natural Motion?

Fakt, že si spoločnosť vyslúžila miesto na pódiu vedľa Tima Cooka, Phila Shillera a ďalších ľudí z Applu predsa len o niečom svedčí. Apple si vyberá unikátne projekty súvisiace s jeho iOS produktmi na demá pri keynote. Pravidelným hosťom sú tu napríklad vývojári z Chairu, autori Infinity Blade. Clumsy Ninja sľuboval jedinečnú interaktívnu hru s nemotorným ninjom, ktorý sa musí svoje nemotornosti odnaučiť postupným trénovaním a plnením úloh. Možno práve veľké ambície pozdržali projekt o celý rok, na druhú stranu v plnej miere splnili očakávania.

[youtube id=87-VA3PeGcA width=“620″ height=“360″]

Po spustení hry sa ocitnete so svojim Ninjom na uzavretom priestranstve vidieckeho (pravdepodobne starovekého) Japonska. Váš majster a radca, Sensei, vám hneď od začiatku začne sypať z kontextovej ponuky jednoduché úlohy. Prvých pár desiatok je celkom jednoduchých, spravidla sa budete skôr zoznamovať s hrou a možnosťami interakcie. Práve tá je pilierom celej hry.

Clumsy Ninja má veľmi dobre prepracovaný fyzický model a všetky pohyby vyzerajú vcelku prirodzene. Teda náš ninja má skôr podobu animovanej pixarovskej postavičky, napriek tomu pohyb rúk, nôh, skoky a pády, všetko pôsobí, ako by naňho pôsobila skutočná zemská gravitácia. To isté platí na predmety okolo. boxovacie vrece je ako živý a spätný náraz občas zhodí ninju na zem, keď dostane loptou alebo melónom do hlavy, zase zavrávorá, prípadne mu pri nižšom hode podrazí nohy.

Kolízny model je naozaj prepracovaný do najmenšieho detailu. Ninja pokojne neúmyselne odkopne okoloidúcu sliepku, ktorá sa mu priplietla do tréningu s barelmi, zakopne o melón, ktorý mal pod nohami pri boji s boxovacím panákom. Veľa serióznejších hier by mohlo fyzikálne prepracovanie Clumsy Ninja závidieť, vrátane tých konzolových.

Vaše prsty pôsobia ako neviditeľná ruka božia, môžete s nimi napríklad len chytiť ninju za obe ruky a pretiahnuť ho, odhodiť ninju do výšky alebo cez obruč, udrieť si s ním pri nejakom úspechu alebo ho začať štekliť na bruchu, až sa dá chichotať na útek .

Clumsy Ninja nie je však len o interakcii, ktorá by sama o sebe omrzela do hodiny. Hra má vlastný „RPG“ model, kde za rôzne úkony získava ninja skúsenosti a postupuje na vyššiu úroveň, ktorá mu odomkne nové predmety, obleky alebo ďalšie úlohy. Najlepšie sa skúsenosti získavajú tréningom, kde sa nám ponúkajú štyri typy – trampolína, boxovacie vrece, odrážanie lôpt a boxovací panák. V každej kategórii sa nachádza vždy niekoľko druhov cvičiacich pomôcok, kde každá ďalšia pridáva viac skúseností a hernej meny. S postupnými tréningami získavate hviezdy pre každý predmet, ktorý odomkne nový chvat/pohyb, ktorými sa potom môžete pri tréningu kochať. Po dosiahnutí troch hviezd sa pomôcka stane „zmasterovanou“ a pridáva potom iba skúsenosti, nie peniaze.

Jeden z unikátnych prvkov hry, ktorý bol prezentovaný aj na keynote, je skutočné zlepšovanie sa vášho ninju, z nemotorov na majstra. Počas postupu medzi úrovňami, za ktoré získavate aj farebné pásky a nové lokácie, skutočne postupné zlepšenie môžete pozorovať. Zatiaľ čo zo začiatku položenia z menšej výšky znamená vždy pád dozadu alebo dopredu a každá rana do vreca stratu rovnováhy, v priebehu času si je ninja istejšia. Sebavedome boxuje bez toho, aby stratil balans, pri vyhodení na budovu sa chytí za okraj, aby následne bezpečne dopadol a všeobecne začne dopadať na nohy, niekedy aj do bojového postoja. A hoci na 22. úrovni sú stále vidieť stopy nemotornosti, myslím si, že postupne zmiznú úplne. Za tento model zdokonaľovania sa v pohybe patrí vývojárom obdiv.

Skúsenosti aj peniaze (prípadne ďalšie predmety či vzácnejšiu menu – diamanty) získavate aj za plnenie jednotlivých úloh, ktoré vám Sensei zadáva. Tie sú často dosť monotónne, koľkokrát spočívajú len v dokončení tréningu, prezlečení sa do určitej farby alebo pripnutí balónikov k ninjovi, ktorý sa začne vznášať do oblakov. Inokedy ale napríklad budete musieť vedľa seba postaviť vyvýšenú plošinu a basketbalový kôš a prinútiť ninju z plošiny preskočiť obručou.

Plošiny, basketbalové koše, ohnivé obruče alebo odpaľovače loptičiek sú ďalšie predmety, ktoré môžete v hre kúpiť, rozšíriť interakciu a pomôcť ninjovi získať nejaké tie skúsenosti. Sú tu ale aj predmety, ktoré vám raz za čas generujú peniaze, ktorých je občas nedostatok. Tým sa dostávame ku kontroverznému bodu, ktorý postihuje veľkú časť hier v App Store.

Clumsy Ninja je totiž freemium titul. Je teda zadarmo, ale ponúka In-App purchases a snaží sa používateľov prinútiť k nákupu špeciálnych predmetov alebo hernej meny. A ide na to od lesa. Na rozdiel od iných tragických implementácií IAP (MADDEN 14, Real Racing 3) sa ich vám nesnaží od začiatku vmiesť do tváre. Zhruba prvých osem úrovní o nich ani príliš neviete. Potom sa ale začnú objavovať obmedzenia s nákupmi spojené.

V prvom rade sú to cvičebné pomôcky. Tie sa po každom použití „rozbijú“ a nejaký čas trvá, kým sa opravia. U tých prvých je to v rámci minút, kedy navyše obdržíte nejaké tie opravy zadarmo. Pri lepších predmetoch však na opravu môžete čakať aj cez hodinu. Odpočet ale môžete urýchliť prostredníctvom drahokamov. To je ona vzácnejšia mena, ktoré v priemere získate jeden kus za úroveň. Oprava pritom stojí niekoľko drahokamov. No a ak vám drahokamy chýbajú, môžete si ich za reálne peniaze dokúpiť. Občas síce môžete opravu vykonať za tweet, ale iba raz za čas. Nečakajte teda, že u Clumsy Ninja strávite dlhé intenzívne hodiny bez toho, aby ste museli platiť.

Ďalšia pasca spočíva v nakupovaní predmetov. Väčšinu z nich je možné kúpiť za herné mince iba od určitej úrovne, inak po vás budú chcené opäť drahokamy, a nie práve malé množstvo. Pri plnení úloh sa často stáva, že na ne potrebujete práve tú pomôcku, ktorú je možné kúpiť až od budúcej úrovne, do ktorej vám chýbajú ešte dve tretiny ukazovateľa skúseností. Buď si ich teda zaobstaráte za cenné drahokamy, počkáte, kým cvičením dospejete ďalšej úrovne, alebo úlohu preskočíte, za menší poplatok, ako inak ako drahokamy.

Hra tak rýchlo začne hrať na vašu trpezlivosť, jej nedostatok vás bude stáť reálne peniaze alebo frustrujúce čakanie. Našťastie Clumsy Ninja aspoň zasiela notifikácie, že sú všetky predmety opravené alebo že vám vygenerovali nejaké peniaze (napríklad pokladnica dá každých 24 hodín 500 mincí). Ak budete chytrí, môžete sa hru hrať na 5-10 minút čo hodinu. Vzhľadom k tomu, že sa jedná skôr o odpočinkovú hračku, to zas toľko nevadí, avšak hra je, rovnako ako hry jej podobné, návyková, čo je ďalší faktor pre primení vás utrácať za IAP.

k som poznamenal vyššie, animácie pripomínajú pixarovských animákov, ale prostredie je vykreslené veľmi detailne, pohyby ninju vyzerajú tiež prirodzene, zvlášť pri interakcii s okolím. To všetko podkresľuje príjemná veselá hudba.

Clumsy Ninja nie je klasická hra, skôr interaktívna hračka s prvkami RPG, Tamagotchi na steroidoch, ak chcete. Je to skvelá ukážka, čo je možné pre dnešné telefóny vymyslieť a vytvoriť. Dokáže vás zabaviť na dlhé hodiny rozsekaných do krátkych časových úsekov. Pokiaľ ale nemáte trpezlivosť, možno by ste sa mali tejto hre vyhnúť, mohla by sa totiž pekne predražiť, keď sa chytíte do IAP pasce.

Témy:
.