Palcom pravej ruky otváram magnetické viečko bielej nabíjacej krabičky. Tú vzápätí prehadzujem do druhej ruky a pomocou palca a ukazováka vyťahujem najprv jedno slúchadlo a následne aj druhé. Nasadzujem ich do uší a medzitým pozerám na displej iPhonu na stav batérie. Ozve sa zvuk, že sú AirPods spárované. Spúšťam Apple Music a zapínam nový album od The Weeknd. Za basov skladby Starboy sadám si na gauč a vychutnávam si chvíľku vianočného pokoja.

„Videl si túto novú rozprávku?” pýta sa ma žena. Všímam si, že na mňa hovorí, tak vyťahujem pravé slúchadlo, načo The Weeknd prestáva rapovať – hudba sa automaticky zastavila. „Nevidel a ani nechcem. Počkám si radšej na nejakú staršiu a tradičnú,” odpovedám a nasadzujem slúchadlo na svoje miesto. Hudba ihneď začne znova hrať a ja sa opäť oddávam jemným rytmom rapu. Na Bluetooth slúchadlá majú AirPods naozaj výrazné basy. To „drôtiky“ EarPods rozhodne nemajú, pomyslím si a hľadám v knižnici ďalšiu hudbu.

Po chvíli pokladám iPhone na konferenčný stolík a odchádzam do kuchyne. AirPody pritom stále hrajú. Pokračujem do kúpeľne, dokonca aj na druhé poschodie a hoci ma od iPhone delí niekoľko múrov a zhruba desať metrov, slúchadlá stále bez zaváhania hrajú. AirPody nevyradí z miery ani dvoje zatvorené dvere, spojenie je skutočne stabilné. Až keď vyjdem von na záhradu, po pár metroch sa ozve prvé šklbnutie signálu.

Aj tak je však dosah skutočne vynikajúci. Veľkou mierou za to môže nový bezdrôtový čip W1, ktorý si Apple sám navrhol a slúži ako nadstavba na Bluetooth. W1 slúži nielen na veľmi jednoduché párovanie slúchadiel s iPhonom, ale práve aj na lepší prenos zvuku. Vedľa AirPodov ho nájdete aj v slúchadlách Beats, konkrétne v modeloch Solo3, špuntových Powerbeats3 a zatiaľ doposiaľ nevydaných BeatsX.

Na scéne Siri

Keď potom opäť zasadnem do gauča, skúšam, čo všetko AirPody vie. Prstom dvakrát poklepem na jedno zo slúchadiel a na displeji iPhonu sa razom rozsvieti Siri. „Play my Favorites playlist (Prehraj môj obľúbený playlist),” dávam pokyn Siri, ktorý ho bez problémov plní a ihneď sa mi v slúchadlách ozývajú moje obľúbené skladby indie rocku, napríklad The Naked and Famous, Artic Monkeys, Foals, Foster the People či Matt a Kim. Len dodávam, že na počúvanie hudby už nepoužívam nič iné ako Apple Music.

Po chvíľke počúvania na mňa žena gestikuluje, že AirPody hrajú príliš nahlas a nech si ich trochu stlmím. No áno, lenže ako… Môžem siahnuť po iPhone, ale to sa mi nie vždy chce, navyše to nemusí byť úplne pohodlné. Zvuk môžem stiahnuť aj na Watch, v aplikácii Hudba cez digitálnu korunku, ale priamo na slúchadlách bohužiaľ žiadne ovládanie nie je. Znovu jedine cez Siri: klopem dvakrát na slúchadlo a povelom „Turn down the volume (Zníž hlasitosť)“ hudbu zoslabujem.

„Skip to the next song (Preskoč na ďalšiu skladbu),“ pokračujem vo využívaní hlasovej asistentky, keď sa mi aktuálne prehrávaná pesnička nepáči. Bohužiaľ ani preskočiť skladbu fyzickou interakciou s AirPody nejde. Na väčšinu úkonov je tu zatiaľ len Siri, čo je problém najmä u nás, kde nie je lokalizovaná a treba na nej hovoriť anglicky. Pre mnoho užívateľov to problém predstavovať nemusí, ale celkový užívateľský zážitok tým napriek tomu trpí.

Siri sa môžete cez AirPody tiež pýtať na počasie, cestu domov alebo niekomu zavolať. V závislosti od činnosti vám asistentka prehovorí priamo do uší, alebo zobrazí požadovanú činnosť na displeji iPhonu. Pokiaľ vám niekto volá, Siri vám prichádzajúci hovor oznámi, načo ho môžete dvojitým kliknutím prijať a rovnakým gestom ho následne položiť, alebo preskočiť na ďalší.

Watch a AirPody

Siri vie na AirPodoch vyriešiť všetky potrebné funkcie a funguje dobre, pokiaľ sa s ňou naučíte komunikovať anglicky, ale má svoje limity. Jednoznačne ten najväčší – ak pominieme už spomínanú absenciu našej materčiny – je v prípade stavu bez internetu. Pokiaľ nemáte prístup k internetu, nefunguje Siri a nebude fungovať ani ovládanie AirPodov. To je problém najmä v metre alebo lietadle, kedy potom razom strácate jednoduchý prístup aj k väčšine ovládacích prvkov.

Okrem ovládania so Siri tiež môžete opýtať na stav batérií v bezdrôtových slúchadlách, ktorý si však ľahko zobrazíte aj v iPhone alebo Watch. Na nich sa vám po kliknutí na baterku objaví aj kapacita v každom slúchadle zvlášť. Škárovanie s jablčnými hodinkami funguje rovnako dobre ako s iPhonom, čo je skvelé napríklad na behanie. Stačí len nasadiť slúchadlá, zapnúť na Watch hudbu a žiadny iPhone ani zložité párovanie nepotrebujete. Všetko je vždy neustále pripravené.

Len ale na chvíľu pomyslím na pohyb a šport a už do mňa žena vandruje, že by som sa mohol pred večerou ísť prejsť s kočiarom. „Nech ti trochu vytrávi,“ motivuje ma a už oblieka našu dcéru do niekoľkých vrstiev oblečenia. Keď už stojím s kočíkom pred bránkou, mám v ušiach AirPody a všetko ovládam práve cez Watch, zatiaľ čo iPhone leží niekde na dne tašky. Cez hodinky vyberám správny playlist av ušiach sa rozoznejú legendárne My No Speak Americano od Yolanda Be Cool.

Počas jazdy si podľa podmienok upravujem zvuk a sem tam preskakujem nejakú pesničku, opäť pomocou Siri. Po necelých dvoch hodinách počujem v ušiach zvuk zvonenia iPhonu. Pozriem na displej Watch, vidím meno ženy a tiež zelenú ikonu slúchadiel. Kliknem na ňu a hovor vybavujem pomocou AirPodov. (Jedná sa o ďalší spôsob, ako hovor prijať.) Počujem úplne zreteľne každé jej slovo a tiež ona ma. Hovor prebehne bez jediného zaváhania a po skončení sa opäť automaticky spúšťa hudba, tentoraz song od Aviciiho a jeho Zobuď ma.

Je to o detailoch

Počas prechádzky sa mi hlavou naháňa niekoľko myšlienok ohľadom AirPodov. Okrem iného o tom, že idú čiastočne prispôsobiť. V nastavení Bluetooth na iPhone si u AirPodov môžete zvoliť, čo bude spomínané dvojité poklepanie na slúchadlá vlastne robiť. Nemusí totiž spúšťať Siri, ale môže slúžiť ako klasické štart/pauza, alebo nemusí fungovať vôbec. Vybrať si možno tiež východiskový mikrofón, kedy buď AirPody snímajú automaticky z oboch mikrofónov, alebo napríklad len z ľavého. A vypnúť je možné aj automatická detekcia ucha, ak nechcete, aby sa hra pri vybratí slúchadla prerušila.

Hlavou mi tiež víria myšlienky ohľadom kvality spracovania a výdrže. „Dúfam, že mi slúchadlá niekde vonku nevypadnú, ako tomu bolo na druhý deň po vybalení cestou na obed,“ pomyslím si. Našťastie ľavé slúchadlo prežilo bez jedinej úhony a stále vyzerá ako nové.

Niekoľko užívateľov už dokonca podrobilo AirPody zaťažkávacím skúškam, pričom slúchadlá aj ich krabička prežili ako pády z rôznych výšok, tak aj návštevu práčky alebo sušičky. AirPody dokonca hrali aj potom, čo boli spolu so škatuľkou ponorené v kadi s vodou. Apple síce o ich vodeodolnosti nijako nehovorí, ale zrejme aj na tejto veci zapracoval. A je to len dobre.

Vzhľad z doby iPhonu 5

Z pohľadu dizajnu AirPody zodpovedajú pôvodnému vzhľadu drôtových EarPodov, ktoré boli v tejto podobe predstavené spoločne s iPhonom 5. Trochu na sile akurát nabrala spodná nožička, v ktorej sú umiestnené komponenty a senzory. Pokiaľ ide o ucho a samotné nosenie, je o niečo príjemnejšie ako u drôtových EarPodov. Mám pocit, že AirPody sú čo do objemu o trochu pevnejšie av ušiach lepšie sedia. Platí však pravidlo, že pokiaľ vám nesedia staré drôtové slúchadlá, horko ťažko vám budú sedieť tie bezdrôtové, ale všetko je o vyskúšaní. Preto si odporúčam pred nákupom AirPody niekde ohmatať.

Osobne patrím k ľuďom, ktorým štýl kôstkových slúchadiel sedí oveľa lepšie ako slúchadlá špuntové. V minulosti som niekoľkokrát kúpil drahých „in-ear špunťákov“, ktorých som následne radšej venoval niekomu z rodiny. Pri najmenšom pohybe mi z vnútra uší padali dole na zem. Kdežto AirPody (aj EarPody) mi sedí, aj keď skáčem, klopem hlavou, športujem či robím akékoľvek ďalšie pohyby.

Popísaný príklad, keď mi jedno zo slúchadiel spadlo na zem, sa mi stalo vlastnou nešikovnosťou. Slúchadlo som vypichol golierom kabátu pri nasadzovaní čiapky na hlavu. Pozor na to, pretože sa to môže stať každému a chvíľka nepozornosti vás môže stať celé slúchadlo, pokiaľ zapadne napríklad do kanála. Apple už vyhlásil program, kedy vám stratené slúchadlo (alebo krabičku) predá za 69 dolárov (1 800 korún), ale zatiaľ nevieme, ako to bude fungovať v Českej republike.

Keď sa vrátim z prechádzky domov, kontrolujem stav nabitia AirPodov. Na iPhone stiahnem lištu s widgetmi, kde ihneď vidím, ako si baterka stojí. Po dvoch hodinách ubudlo zhruba dvadsať percent. Keď som deň predtým počúval päť hodín v kuse, ešte dvadsať percent zostávalo, takže Apple udávaná päťhodinová výdrž zodpovedá.

Vraciam slúchadlá do nabíjacej krabičky, ktorá je magnetická, takže si slúchadlá pritiahne k sebe a nehrozí žiadne vypadnutie alebo strata. Keď sú AirPody v puzdre, ukazuje kontrolka stav ich nabitia. Keď v puzdre nie sú, ukazuje kontrolka stav nabitia puzdra. Zelená znamená nabité a oranžová znamená, že zostáva menej ako jedno plné nabitie. Ak kontrolka bliká bielo, znamená to, že sú slúchadlá pripravené na spárovanie so zariadením.

Vďaka nabíjaciemu puzdru tak mám zaručené, že môžem hudbu počúvať prakticky celý deň. Samotné pätnásťminútové nabíjanie stačí až na tri hodiny počúvania či hodinku telefonovania. Batéria v puzdre sa dobíja pomocou priloženého Ligthning konektora, pričom slúchadlá môžu zostať vo vnútri.

Jednoduché párovanie v jablčnom ekosystéme

Keď popoludní opäť zasadnem na gauč, zistím, že som nechal sedmičkový iPhone hore v izbe. Leží predo mnou ale iPad mini a pracovný iPhone, ku ktorým sa v okamihu s AirPody pripojím. Na iPade vysuniem Ovládacie centrum, preskočím na kartu s hudbou a ako zdroj zvuku vyberiem AirPody. Obrovská výhoda je v tom, že akonáhle raz spárujete AirPody s iPhonom, automaticky sa táto informácia prenesie do všetkých ostatných zariadení s rovnakým iCloud účtom, takže už nemusíte znova podstupovať proces párovania.

Veľmi jednoducho môžete vďaka tomu aj preskakovať z jedného zariadenia na druhé. Pokiaľ by som však chcel počúvať hudbu mimo iPhone, iPad, Watch alebo Mac – skrátka mimo produktov Applu –, musím využiť nenápadné tlačidlo na nabíjacom púzdre, ktoré je ukryté v dolnej časti. Po stlačení sa vyšle párovacia požiadavka a AirPody potom k PC, Androidu alebo napríklad Hi-Fi zostave pripojíte ako každá iná Bluetooth slúchadlá. Výhody čipu W1 tu využiť nemožno.

Pri experimentovaní s počúvaním a vyberaním slúchadiel som potom narazil ešte na ďalšiu zaujímavú funkciu. Pokiaľ jedno slúchadlo uložíte do nabíjacej krabičky, automaticky začne hrať to druhé, ktoré máte stále v uchu. Môžete tak AirPody využiť ako alternatívu pre handsfree. Podmienkou je to, že je druhé slúchadlo v puzdre, alebo musíte prstom zakryť vnútorný senzor, aby ste automatickú detekciu ucha obišli. AirPody pochopiteľne hrajú aj v prípade, že máte jedno slúchadlo v uchu vy a druhé niekto iný. Napríklad pri spoločnom sledovaní videa je to šikovné.

A ako vlastne hrajú?

Zďaleka najviac sa však v spojení s AirPody riešia pri slúchadlách obvykle to najdôležitejšie - ako vlastne hrajú? V prvých dojmoch som mal pocit, že AirPody hrajú o niečo horšie ako starší drôtový kolega. Po týždni testovania mám však úplne opačný pocit, podložený hodinami počúvania. AirPody majú výraznejšie basy a oveľa lepšie stredy ako EarPody. Na to, že ide o bezdrôtové slúchadlá, hrajú AirPody viac ako slušne.

Na testovanie som využil Hi-Fi test od Libora Kríža, Ktorý zostavil na Apple Music a Spotify playlist, za pomoci ktorého jednoducho otestujete, či slúchadlá alebo zostava stojí za to. Celkom 45 skladieb preverí jednotlivé parametre, ako sú basy, výšky, dynamický rozsah či komplexné podanie. AirPody si vo všetkých parametroch viedli obstojne a hravo prekonávajú drôtové EarPody. Pokiaľ však dáte AirPods na maximálnu hlasitosť, stane sa hudba prakticky nepočúvateľná, ale zatiaľ som sa nestretol s Bluetooth slúchadlami, ktoré by taký nápor vydržali a zachovali si svoju kvalitu. Na stredne vyššiu hlasitosť (70 až 80 percent) však bez problémov počúvať môžete.

AirPody bohužiaľ nemôžu ponúknuť takú kvalitu zvuku ako napríklad bezdrôtové štuple BeoPlay H5, ktoré stoja len o pätnásť stoviek viac. Bang & Olufsen patrí skrátka medzi špičku a Apple s AirPody cieli predovšetkým na masy a ľudí, ktorí nepatria medzi audiofily. Porovnávať AirPody s náhlavnými slúchadlami tiež nemá vôbec zmysel. Relevantné je len porovnanie s drôtovými EarPody, ktoré majú mnoho spoločného, ​​nielen čo sa týka zvuku. Práve v podaní audia sú ale AirPody lepšie.

Predovšetkým si je ale dôležité uvedomiť, že AirPody práve nie sú zďaleka iba o hudbe. Áno, pretože ide o slúchadlá, je prehrávanie hudby ich hlavnou činnosťou, ale v prípade tých jablčných dostávate navyše aj úžasne fungujúci systém párovania, ktoré dopĺňa maximálne stabilné spojenie, a tiež nabíjacie puzdro, vďaka ktorému je dobíjanie AirPodov veľmi jednoduché. Či vám stojí za takýto produkt zaplatiť 4 990 korún, je otázka, ktorú si musí zodpovedať každý sám. Už len preto, že od slúchadiel každý očakáva niečo iné.

Je však jednoznačné, že aj napriek faktu, že ide len o prvú generáciu, už teraz AirPody úplne dokonale pasujú do jablčného ekosystému. V tom im nielen kvôli čipu W1 nemôže príliš slúchadiel konkurovať. Navyše aj vyššia cena – tak ako už je pri produktoch Applu zvykom – nehrá prakticky žiadnu rolu. Vypredané skladové zásoby ukazujú, že ľudia si AirPody skrátka chcú vyskúšať a vzhľadom na užívateľský zážitok u nich zrejme aj mnoho z nich zostane. Komu doteraz stačili EarPody, nemá dôvod napríklad zo zvukového hľadiska hľadieť inam.

Na to, ako nové AirPody hrajú, sa môžete pozrieť tiež na Facebooku, Kde sme ich v živom vysielaní predstavovali a popisovali naše skúsenosti.

.