Pošťastilo sa mi získať iPhone 4 medzi prvými zákazníkmi počas prvého dňa predaja vo Veľkej Británii. Stálo ma to skoré vstávanie a pár hodín v rade, ale vyplatilo sa. Tu je aspoň niekoľko prvých dojmov a porovnania s predchádzajúcim modelom 3GS.

Displej

Nebudeme si nič nahovárať. Prvé, čo vás pri porovnaní udrie do očí, je nový Retina Display. Ako vieme, obsahuje 4x viac pixelov pri zachovaní rovnakého rozmeru. Kvalitatívny skok je skutočne markantný. Nové ikony ‚režú sklo' a ľahko ich tak odlíšite od ikon aplikácií, ktoré ešte neboli updatované. Kdekoľvek je použité vektorové písmo (teda takmer všade), vidíte len nekompromisné krivky a absolútne ostré hrany. Dokonca aj ten najtiternejší text v prehliadači alebo v miniatúrnych ikonkách v rámci nových folders je na iPhone 4 stále čitateľný!

Porovnanie s tlačou na kriedovom papieri je úplne na mieste. Obaly v iPode sú evidentne ukladané v lepšom rozlíšení, nové thumbnaily albumov v playlistoch sú oproti 3GS dokonale ostré. V hrách je vďaka jemnému skrolovaniu všetko dokonale plynulé, samozrejme pomáha aj nadupanejší procesor. Fotky vyzerajú na novom displeji v iPhone 4 lepšie ako stiahnuté na počítači, technológia LED IPS je bezpochyby vrcholom súčasných mobilných možností. Skrátka displej, aký svet na mobile nevidel, nie je čo dodať.

konštrukcia

Z iných zdrojov už iste viete, čo je nové a že iPhone 4 je o slabú štvrtinu tenší. Len dodám, že v ruke sa drží naozaj fajn a ostré hrany dodávajú väčší pocit istoty, než predchádzajúci zaoblený chrbát. Na druhú stranu sa ležiaci telefón vďaka svojej tenkosti a kolmým hranám zle dvíha zo stola! Tuším, že veľa pádov preto spôsobí zbrklé zdvíhanie pri zvonení.

Všetky tlačidlá sú viac ,klikací', kladú ideálny odpor a ľahký kľučok dodáva správnu odozvu. Čo sa týka údajnej straty signálu pri uchopení za hrany (inak to ani nejde), nezaznamenal som nič také, ale jednak nie som ľavák, jednak som mal zatiaľ všade plný signál. Každopádne ochraný rámček (napr. Bumper) by tento problém mal rovnako eliminovať.

Nie som si istý, ako sa s vystúpeným rámčekom bude iPhone 4 čistiť, potrebuje to naozaj dosť, obe strany sa teraz stretávajú jedna báseň, oleofobický povrch z oboch strán sa tomu snaží zo všetkých síl zabrániť, ale úspech oslavuje samozrejme len mierny.

Kamera

Zlepšenie kamery by som sa nebál vyhlásiť za výrazné. Čitateľnosť detailov je samozrejme pri 5mpix zreteľne lepšia. Vďaka novej technológii sa do snímača dostáva objektívne viac svetla a výsledky v horších podmienkach sú lepšie aj bez blesku. Blesk je skôr symbolický, ale v najťažších chvíľach samozrejme trochu pomôže. Na displeji si ľahko nastavíte, či sa má spúšťať automaticky, alebo si vynútite jeho stále vypnutie/zapnutie.

Zároveň môžete ďalším novým tlačidlom na displeji kedykoľvek prepnúť na prednú VGA kameru a fotiť či natáčať v nízkej kvalite sami seba. Kvalita videa je opäť veľkým krokom vpred, HD 720p pri 30 snímkach za sekundu je už naozaj poznať. Telefón s obsluhou a snímaním zjavne žiadne problémy nemá, slabinou však stále zostáva použitý typ snímača (na báze CMOS), kedy dochádza k známemu ‚plávaniu' obrazu. Je preto stále ešte užitočné natáčať video v stabilnej polohe alebo vykonávať iba veľmi plynulé pohyby.

Vyskúšal som aj aplikáciu iMovies pre iPhone 4 a musím povedať, že hoci sú jej možnosti pomerne strohé, pracuje sa s ňou naozaj prďácky, počas párminútového ,hrania si' môžete vytvoriť výborný a zábavný filmček, u ktorého vám ťažko niekto uverí, že vznikol komplet v telefóne. Na porovnanie s iPhone 3GS niekoľko fotografií a video, vždy snímaných na oboch modeloch držaných pohromade v jednej ruke.

Na nasledujúcich videách si môžete prezrieť, aký rozdiel v kvalite videa je pri iPhone 4 oproti iPhone 3GS. Pokiaľ vám nebude stačiť kompresovaná verzia, tak po rozkliknutí videa je možné na stránkach Vimeo stiahnuť video v origináli.

iPhone 3GS

iPhone 4

rýchlosť

iPhone 4 je opäť o niečo rýchlejší, ale keďže iPhone 3GS prakticky nemal pozorovateľné lagy a nový systém iOS4 ho ešte ďalej nakopol, sú rozdiely skôr zanedbateľné. iPhone 4 rozhodne nie je opäť 2x rýchlejší ako bol prechod medzi predchádzajúcou generáciou, aplikácie väčšinou jednoducho naštartujú o pol sekundy skôr, bez ohľadu na veľkosť a náročnosť.

S ohľadom na rozlíšenie displeja ale procesor (alebo grafický koprocesor) pravdepodobne výrazne rýchlejšie byť musí. Výkon iPhonu 4 je zato dobre pozorovateľný v hrách. Taký Real Racing, ktorý bol už updatovaný, ponúka naozaj neporovnateľne jemnejšiu a dokonalejšiu grafiku a výkon vykresľovanej grafiky je natoľko hladký a plynulý, že hra sa dokonca citeľne lepšie hrá.

Horúcu novinku FaceTime som zatiaľ nemal možnosť vyskúšať, ale ak bude fungovať tak, ako zvyšok funkcií telefónu, potom sa myslím máme na čo tešiť.

Záver

Celkový dojem z telefónu nemôže byť iný, než pozitívny. Pre Apple musí byť ťažké neustále zdokonaľovať niečo, čo už je z pohľadu bežného smrteľníka úplne dokonalé, ale ako vidno, mládenci z Cupertina stále dokážu prekvapovať a ďalej veselo udávajú rytmus a rýchlosť vývoja aj v mobilnom priemysle.

Galéria fotografií

Vľavo sú fotografie z iPhone 3GS a napravo fotografie z iPhone 4. Galériu s obrázkami v plnej veľkosti som nahral aj na službu ImageShack.

.