Vo štvrtok 15. augusta mieri do kín prvý z filmových životopisov zakladateľa Apple Steva Jobsa. A nenechajte sa pomýliť, aj keď vstupenka do kina znamená aj zľavu na bestseller Steve Jobs, film nie je s knihou nijako prepojený, ani z nej nevychádza.

Málo známy režisér Joshua Michael Stern (okrem iného film Správna voľba) sa zameral predovšetkým na začiatok Jobsovho profesionálneho príbehu, zhruba od roku 1976, kedy s kamarátmi zakladal Apple v garáži, až do triumfálneho predstavenia prvého iPodu.

Kto chce psychológiu a kto sa teší na intímne momenty z Jobsovho života, bude asi sklamaný. Príbeh sa sústredí na budovanie firmy Apple ako takej. Na filozofiu Jobsa, na ktorej bola postavená, na korporátne hry, ktoré Jobsa vyradili z kola von.
Nedozviete sa, prečo sa Jobs vrátil späť k manželke (mimochodom, bol na ryšavky), ale užijete si finesy amerického korporátneho sveta a hlavne budete pri tom s Jobsom vo chvíľach, keď navrhoval, vymýšľal, pracoval, prudil aj strácal súdnosť. „Si dobrý, ale si hajzel,“ hovorí jeden z kolegov Jobsovi a toto je skutočne vidieť.

Ashton Kutcher je navyše vizuálne perfektný Steve Jobs, možno dokonca viac Jobs ako Jobs. Naštudoval si mimiku, pohyby rúk, chôdzu aj dikciu. Je nádhera ho pozorovať - ​​zvlášť pôsobivá je úvodná Keynote z roku 2001, s Jobsom šedivým a vychudnutým tak, ako si ho všetci pamätáme. Po všetkých tých komédiách je to Kutcherova životná rola a je vidieť, že si ju užíva. A dáva jej naozaj všetko. Má iba jedinú chybu. Sám nie je osobnosť porovnateľná s Jobsom. Je v ňom nadšenie, ale nie je v ňom vášeň, hrá zlosť, ale v ňom vo vnútri zlosť nie je. Na druhú stranu hercov, ktorí na osobnosti utiahnu aj životopisný film nie je veľa - škoda, že Robert Downey junior nie je dosť juniorný na dospievajúceho Steva.

Film Jobs určite nebude filmom sezóny a najviac si ho užijú tí, ktorí Apple používajú, majú radi, ale vyhla sa im knižná životopisecká smršť alebo sledovanie slávnych Keynotes. Pre nich bude veľa vecí nových a Jobsove myšlienky zaznievajú vo filme prirodzene a bez prehnaného amerického pátosu. Aj tí, ktorí sa tento rok prepracovali k svojmu prvému iPadu, pochopia, prečo Jobs veria, že „technology is the extention of human being“.

Na druhú stranu je to film, na ktorý sa nedá neísť. Zvlášť, ak máte Apple radi. Aj keď už ste prečítali všetko, čo je na prečítanie, a videli všetko, čo je k videniu. Okrem perfektne vykresleného firemného prostredia a kultúry sú tam aj malé historky. Ako napríklad Wozniakovi poľské vtipy pre jeho vtipautomat (čím dlhým obšťastní Poliak Polku počas svadobnej noci?)*

V oficiálnych informáciách od distribútora v Česku sa uvádza, že Wozniak dokonca na filme spolupracoval. Podľa magazínu Gizmodo je Wozniak ale v súčasnosti jedným z jeho najväčších kritikov a upozorňuje na rad faktických chýb. Aj pre nich stojí za to film vidieť. Ostatne, všetky dobré biografické filmy sú fikcie (spomeňme na film Social Network o vzniku Facebooku). Pokiaľ si po zhliadnutí filmu budete chcieť užiť reálneho Jobsa, alebo porovnať Kutchera s jeho vzorom, odporúčam vrátiť sa práve k niektorej z keynotes alebo ešte lepšie – k jednému stratenému interview.

Film Jobs ukázal len zlomok z Jobsovej osobnosti, aj z jeho profesijného a osobného života. Ale nesklamal. Dve hodiny v kine ubehnú skutočne rýchlo. Preto neprekvapí, že na rovnakej téme pracuje ďalší tvorivý tím, ktorý pripravuje film práve podľa knižky Steve Jobs. Alebo sa môže stať, že sa dočkáme pokračovania tohto – Jobs 2. Od roku 2001 sa toho odohralo veľa, čo by ešte stálo za spracovanie. A napríklad aj Ashton Kutcher zase o kúsok vyrastie.

Autor: Jasna Sýkorová, autorka je konzultantka a programová riaditeľka festivalu iCON

*priezviskom

.