Nie je to tak dlho, čo sa Česká republika dočkala plnohodnotného obsahu iTunes Store, teda nakupovanie hudby a filmov. Spoločne so spustením filmov sa v českom Apple Online Store objavila aj možnosť zakúpenia 2. generácie Apple TV. A práve tá sa nám dostala do rúk na vyskúšanie.

Spracovanie a obsah balenia

Rovnako ako všetky Apple produkty je Apple TV zabalená v úhľadnej krabičke kubického tvaru. Balenie okrem Apple TV obsahuje diaľkový ovládač Apple Remote, napájací kábel a brožúru s návodom na použitie. Povrch prístroja je z čierneho lesklého plastu na stranách a matného na hornej a spodnej ploche. Čierna farba farba je zvolená zrejme preto, aby ladila k väčšine vyrábaným televíziám a prehrávačom, predsa len strieborná by celkom medzi čiernymi prístrojmi bila do očí.

Zato Apple Remote je vyrobený z jedného kusu hliníka, kde sa v jednoliatom striebornom tele vyníma niekoľko čiernych tlačidiel s ovládacím kruhom evokujúcim Clickwheel iPodu. Nenechajte sa ale zmiasť, plocha dotyková nie je. Ovládač je typicky minimalistický a okrem spomínaného kruhového ovládača obsahuje iba dve ďalšie tlačidlá Menu/Späť a Play / Pause. Okrem Apple TV dokáže Remote ovládať aj MacBook (pomocou IRC technológie) Často sa mi tak stávalo, že som omylom ovládal MacBook aj Apple TV naraz.

Vnútri Apple TV 2 tepe čip Apple A4, ktorý je zhodný s iPhone 4 alebo iPadom 1. Rovnako tak na ňom beží upravená verzia iOS, hoci inštaláciu aplikácií tretích strán neumožňuje. Na zadnej strane prístroja nájdeme klasický HDMI výstup, výstup pre optické audio, microUSB port na aktualizáciu firmware cez počítač a Ethernet. Apple TV sa však k internetu pripojí aj prostredníctvom WiFi.

ovládanie

Užívateľské prostredie je prispôsobené jednoduchému ovládaniu priloženého Apple Remote. Hlavnými ponukami sa pohybujete horizontálne, vertikálne potom medzi konkrétnymi službami alebo ponukami. Tlačidlo Menu potom funguje ako Späť. Hoci je ovládanie veľmi jednoduché a intuitívne, pri zadávaní alebo vyhľadávaní čohokoľvek vás nebude baviť virtuálna klávesnica (abecedné radenie), z ktorej budete musieť vyberať jednotlivé písmenká smerovým ovládačom, zvlášť, ak zadávate dlhé registračné e-maily či heslá.

V tej chvíli skvele poslúži iPhone aplikácia Diaľkový od Applu. Tá sa s Apple TV jednoducho spojí, akonáhle ju zaznamená v sieti a okrem ovládania, kde je smerový ovládač nahradený dotykovou plochou pre ťahy prstom. Výhodou je ale klávesnica, ktorá sa objaví kedykoľvek treba zadať nejaký text. V aplikácii môžete tiež ľahko prechádzať médiá z Home Sharing a všetky prehrávania ovládať ako v aplikácii hudba alebo Video.

iTunes

Apple TV primárne slúži na prepojenie s vašim iTunes účtom a príslušnou knižnicou. Po zadaní príslušných údajov sa dostanete z hlavného menu do ponuky filmov na iTunes (seriály zatiaľ chýbajú). Vyberať môžete podľa populárnych filmov, podľa žánrov alebo si konkrétny titul vyhľadať. Príjemnou položkou je potom sekcia V kinách, vďaka ktorej môžete zhliadnuť trailery pripravovaných filmov. Trailery sú k dispozícii aj pri každom filme na zapožičanie.

Oproti iTunes v počítači si môžete (aspoň v slovenských podmienkach) filmy iba zapožičať za čiastku od 2,99 € do 4,99 €, pričom vybrané filmy sú k dispozícii aj v HD kvalite (720p). Oproti klasickým videopožičovniam sú ceny cca dvojnásobné, tie však vo veľkom z českého trhu miznú. Čoskoro budú služby ako iTunes jedným z mála spôsobov, ako si budete môcť film legálne zapožičať. Pri každom filme si možno tiež nechať zobraziť zoznam hercov, režisérov atď. a podľa nich hľadať ďalšie filmy, ak ste napríklad fanúšikmi určitého herca. K filmom na iTunes ešte pripomeniem, že tu nie je možnosť českého dabingu alebo titulkov.

Apple TV sa vie prepojiť s iTunes na vašom počítači pomocou internetu a vďaka Home Sharing z neho dokáže prehrať všetok obsah, teda hudbu, video, podcasty, iTunes U alebo otvoriť fotografie. Čo sa týka prehrávania videí, je tu niekoľko obmedzení. Prvým je fakt, že Apple TV zvládne iba výstup do 720p, s 1080p alebo FullHD si neporadí. Ďalšie, závažnejšie obmedzenia, sú formáty videa. iTunes dokáže do svojej knižnice zaradiť iba súbory MP4 alebo MOV, ktoré sú natívne aj pre iOS prístroje. S inými populárnymi formátmi, ako sú AVI alebo MKV má ale používateľ smolu.

Existuje niekoľko spôsobov, ako tieto reštrikcie obísť. Prvým z nich je jailbreak a nahranie multimediálneho programu, ako je napríklad XBMC. Druhým spôsobom je streamovanie videa cez klienta do ďalšej pridruženej aplikácie v iPhone alebo iPade. Tá potom streamuje obraz a zvuk pomocou AirPlay. Jednou z takýchto aplikácií je potrebné skvelé AirVideo od českých autorov, ktoré si poradia aj s titulkami. Hoci nejde o úplne elegantné riešenie, ktoré navyše vyžaduje ďalší prístroj (a vybíja ho), je takto možné prehrávať nenatívne formáty bez znateľnej kompresie. Obraz bol navyše plynulý bez lagov či rozsynchronizovaného zvuku.

Air Video v prehrávaní a streamovaní videí veľmi prekvapilo. Bezdrôtovo sa dokáže pomocou klienta pripojiť k počítaču, či je to PC alebo Mac, prechádzať predvolené zložky (uložené napríklad na NAS alebo pripojenom externom disku) a prehrávať z nich videá. Problém nemá s titulkami v klasickom formáte (SRT, SUB, ASS) ani so slovenskými znakmi.

AirPlay

Jedným z veľkých lákadiel Apple TV je aj funkcia AirPlay. Ako už bolo spomenuté vyššie, dokáže streamovať audio a video z iných aplikácií. Medzi tieto aplikácie patrí napríklad aj Základný tón ČI iMovie, kde môžete svoje prezentácie alebo vytvorené videá prehrať na celú šírku obrazovky. Kvalita streamu sa však líši aplikácia od aplikácie. Zatiaľ čo sa cez natívny prehrávač videa alebo program Air Video prehráva obraz plynule bez lagov či artefaktov, iná aplikácia, Azul, má s plynulým prehrávaním problémy.

Ďalšia veľká vec je AirPlay Mirroring, ktorý bol predstavený v iOS 5. Vybrané prístroje (momentálne iba iPad 2 a iPhone 4S) dokážu zrkadliť všetko, čo sa na obrazovke odohráva, či sa pohybujete v systéme alebo máte spustenú akúkoľvek aplikáciu. Zatiaľ čo prehrávanie cez AirPlay bolo bezproblémové, AirPlay Mirroring mal s plynulosťou veľké problémy. Záseky boli pomerne bežné, pri náročnejšom dátovom toku, čo môže byť napríklad spustená 3D hra framerate spadol na iba niekoľko snímok za minútu.

Plynulosť prenosu môže ovplyvniť hneď niekoľko faktorov. Apple jednak odporúča pripojiť internet cez ethernetový kábel. Ďalšie odporúčanie je, aby boli modem, Apple TV a zariadenia v rovnakej miestnosti. Pri našom testovaní tieto podmienky splnené neboli. Veľa tiež môže záležať na konkrétnom modeme, jeho dosahu a rýchlosti prenosu.

S lagujúcim zrkadlením sa však stretáva aj mnoho užívateľov vo svete, zdá sa teda, že je problém skôr na strane Applu, bolo by dobré, aby tento protokol zlepšil vzhľadom na to, že AirPlay funguje plynule. Pokiaľ sa má Apple TV stať ďalšou hernou platformou úzko spojenou s iOS produktmi, tým skôr by na tom mali príslušní inžinieri zapracovať.

Internetové služby

Vzhľadom na to, že je Apple TV previazaná s obsahom v cloude, umožňuje natívne prezeranie obsahu rôznych multimediálnych stránok. Z obľúbených video služieb je to YouTube a Vimeo. Okrem prezerania obsahu sa môžete pod svojim účtom k službe prihlásiť a využiť tak ďalšie benefity, ako je zoznam vašich videí, odoberaných či obľúbených videí a pod.

Čo sa týka iTunes, z internetových služieb máte prístup k obsiahlej knižnici podcastov, ktoré môžete sledovať pomocou streamovaného prenosu. Nemusíte ich vďaka tomu sťahovať v počítači a potom ich pomocou Home Sharing prehrávať, dajú sa sledovať priamo. Z iTunes sa do Apple TV dostali aj internetové rádiá. Hoci nemá prístroj FM Tuner, môžete si vybrať z rozsiahlej palety svetových internetových rádií a oddýchnuť si tak od večne omieľaných playlistov z vašej knižnice.

Z ďalších služieb je tu prístup do galérií na obľúbenom serveri Flickr, pokiaľ máte svoje fotografie na MobileMe, z Apple TV k nim budete mať taktiež ľahký prístup. Novinkou je zobrazenie Photo Streamu, teda fotografií z iOS zariadení, ktoré sa bezdrôtovo synchronizujú s iCloudom. Z týchto fotografií si navyše môžete poskladať vlastný šetrič obrazovky, ktorý sa v čase nečinnosti na Apple TV zapne.

Poslednými službami sú americké video servery - spravodajský Wall Street journal Live a MLB.tv, Čo sú videá z baseballovej ligy. Určite by sme v našich slovenských podmienkach uvítali iné služby, ako je prístup do archívov našich televíznych kanálov, ale Apple je predsa len americká firma a tak sa musíme uspokojiť s tým, čo je dostupné Američanom.

Verdikt

Apple TV v sebe skrýva veľký potenciál, ktorý je do veľkej miery nevyužitý. Rozhodne nejde o multimediálne centrum, skôr doplnok iTunes k televízii. Hoci je jailbreakom možné do veľkej miery využiť potenciál čiernej krabičky, v predvolenom stave rozhodne neposlúži tak, ako pripojený Apple Mini, ktorý prehrá DVD aj videá akéhokoľvek formátu, navyše má vlastné úložisko a pripojí sa napríklad k domácemu serveru alebo NAS.

Oproti iným riešeniam však Apple TV stojí „iba“ 2799 Sk (k dispozícii na Apple Online Store) a ak ste ochotní prijať niektoré kompromisy, môže byť Apple TV skvelým nenákladným doplnkom vášho TV setu. Ak iTunes používate bežne na nakupovanie a prehrávanie videí, môže byť pre vás táto čierna škatuľkou dobrou voľbou.

Snáď sa v budúcnosti dočkáme rozšírenia funkcií a napríklad možnosti inštalácie aplikácií tretích strán, čím by sa Apple TV stala verzatilným multimediálnym zariadením s bohatou paletou možnosti využitia. Budúca generácia by mala priniesť procesor A5, ktorý by si poradil s videami o rozlíšení 1080p, Bluetooth, ktoré prinesie široké možnosti pre vstupné zariadenia. Dúfam aj vo väčšej úložisko, ktoré by mohli využiť aplikácie tretích strán.

Galéria

.